Allergi og intoleranse

Allergiske reaksjoner på matvarer kommer av at kroppen reagerer på enkelte av proteinene i maten. Ved matvareintoleranse kan kroppen tåle små mengder av matvaren.

Allergier og intoleranser

HAR DU EN ALLERGI ELLER EN INTOLERANSE?

Hvis du reagerer på melk, er det viktig å finne ut om du har melkeproteinallergi eller laktoseintoleranse. Det betyr nemlig at du får helt forskjellige kostråd. Ved matallergi må du helt unngå det du ikke tåler. Små barn som er allergiske mot melk vokser det som regel av seg før skolealder. Ved overfølsomhet eller intoleranser er ikke immunystemet involvert og du tåler gjerne litt. Likevel kan symptomene være ubehagelige.

Hva er cøliaki?

Hvis man har cøliaki blir tarmtottene midlertidig ødelagt hvis man spiser gluten. Når tarmtottene er ødelagt, hindrer det opptaket av næringsstoffene i maten.

Laktoseinnhold i meieriprodukter

Personer med laktoseintoleranse trenger ikke kutte ut alle meieriprodukter. Det kan lett bli for lite kalsium og jod i et kosthold uten meieriprodukter.

Alle faste modne hvite oster er naturlig laktosefrie, men brunost og prim inneholder mye laktose.

Produkter kan merkes laktosefrie hvis de inneholder mindre enn 0,01 gram laktose per 100 g. Det gjelder alle faste oster som Norvegia®, Jarlsberg®, Gräddost, Sveitser med flere.

TINE merker alle produkter som er laktosefrie. Sjekk alltid næringsinnholdet på baksiden.

Laktoseinnhold per 100 gram
Fast moden ost (Norvegia m.fl.) < 0,01 g
Kremoster 2-3 g
Vanlig fløte (matfløte/kremfløte) 3-4 g
Vanlig melk (søt/syrnet) 4-5 g
Vanlig kesam (vanilje/naturell) 4-5 g
Vanlig yoghurt (frukt/naturell) 4-6 g
Brunoster 35-47 g

Laktoseinnhold i utvalgte TINE-produkter

Laktoseintoleranse og melkeproteinallergi

Hva er melkeallergi?

Melkeallergi er en allergisk reaksjon mot et eller flere av proteinene i melk og melkeprodukter. Immunforsvaret oppfatter proteinene som fremmede og setter i gang flere reaksjoner i kroppen. Er du allergisk mot melkeprotein, skal du holde deg helt unna melkeprodukter.

Melkeallergi eller laktoseintoleranse?

Hvis du reagerer på melk, bør du undersøke om du har melkeallergi eller laktoseintoleranse. Har du melkeallergi vil du nemlig få helt forskjellige kostråd enn om du har laktoseintoleranse.

Melkefritt krever kunnskap

Uansett hva årsaken er til at man kutter ut melk, er det viktig å vite hvordan man kan dekke behovet for næringsstoffer. Det kan være utfordrende fordi melk bidrar med en stor andel av kalsium og jod i norsk kosthold.

Laktoseinnhold i meieriprodukter

Det er ulikt innhold av laktose i meieriprodukter. Det finnes mange produkter som personer med laktoseintoleranse kan bruke.

Alternativer til melk

Mange prøver alternativer til melk, gjerne som variasjon. De fleste kaller det soyamelk, havremelk, rismelk eller mandelmelk, men på kartongen heter det "drikk". Vær spesielt oppmerksom på jodinntaket ditt hvis du velger alternativer til melk.

Kostråd ved laktoseintoleranse

Laktose er navnet på melkesukkeret som finnes i melk. Det er stor forskjell på innholdet av laktose i ulike melkeprodukter. Det er også forskjell på hvor mye laktose man tåler.

Laktoseinnhold i ost

Ost kan være et godt valg for personer med laktoseintoleranse. Dette skyldes at alle faste, modne oster er naturlig fri for laktose. Ost er kilde til jod, kalsium og vitamin B12.

Flere typer laktoseintoleranse

Man kan dele inn laktoseintoleranse i tre kategorier; medfødt laktoseintoleranse skyldes en genetisk feil og er sjelden. Primær laktoseintoleranse skyldes at laktaseaktiviteten gradvis reduseres etter ammeperioden, Sekundær laktoseintoleranse skyldes skader i tarmen som følge av sykdom, vanligvis tynntarmsskade for eksempel grunnet cøliaki.

Laktosefrie produkter

Laktosereduserte produkter