Frokostblanding og melk på bord

Alternativer til melk

Mange prøver alternativer til melk, gjerne som variasjon. De fleste kaller det soyamelk, havremelk, rismelk eller mandelmelk, men på kartongen heter det "drikk". Vær spesielt oppmerksom på jodinntaket ditt hvis du velger alternativer til melk.

Kaller du det soyamelk eller soyadrikk?

På kartongen står det soyadrikk, havredrikk og mandeldrikk, og det er fordi det ikke er lov å kalle det for melk. For å kunne kalle noe for melk er det krav til råvare, ferdig produkt og fremstillingsmetode. De vegetabilske alternativene til melk kalles derfor for drikk.

Næringsinnholdet gjenspeiler råvarene

De alternative drikkene bidrar naturlig med innholdet til råvarene de er laget av. For eksempel er mandler kilde til protein, gunstige fettsyrer og kalsium, men ettersom drikken kun består av 2 % mandler, vil bidraget av næringsstoffer i et glass mandeldrikk være ganske lite.

Velg drikkene med tilsatt kalsium

Det er vanlig å tilsette kalsium, vitamin D, riboflavin og vitamin B12 til vegetabilske drikker, noe som gjør dem mer fullverdige. De fleste er tilsatt omtrent lik mengde kalsium som i melk. Det  er likevel litt variasjon i hva drikkene er tilsatt, så les på pakningen.

Vær oppmerksom på jodinntaket

Melk er den viktigste kilden til jod i norsk kosthold. Mager saltvannsfisk inneholder mye jod. Innholdet av jod i plantebasert mat varierer med jordsmonnet, men totalt sett inneholder vegetabilske matvarer lite jod. Får du i deg lite melkeprodukter og saltvannsfisk kan du stå i fare for å utvikle jodmangel (1). Da bør du ta tilskudd.

Det totale kostholdet er viktig

Hvis du kutter ut melk og melkeprodukter fra kostholdet bør du være ekstra oppmerksom hva du får i deg av jod og kalsium. Veganere, som ikke spiser animalsk mat, bør også sørge for å få i seg nok vitamin B12. Et glass (2 dl) lettmelk gir nesten en tredel av det daglige kalsiumbehovet og en femtedel av det daglige jodbehovet. Melk er også kilde til protein, vitamin B12, riboflavin, kalium og fosfor. Alle disse næringsstoffene finnes naturlig i melk.

Vegetabilske drikker av soya, havre, ris og mandel inneholder fra naturens side færre, og til dels andre næringsstoffer enn det melka gir. Det er fullt mulig å sette sammen et fullverdig kosthold uten å drikke melk, men da må man vite hvordan man skal gjøre det.

For barn under seks år har myndighetene kommet med en advarsel mot risdrikk (2) grunnet høyt innhold av arsen.

Mer informasjon om alternativer til melk finner du på myndighetenes side, helsenorge.no.

 

Kilder:

1. Matportalen.no

2. Matportalen.no

 

Flere typer laktoseintoleranse

Man kan dele inn laktoseintoleranse i tre kategorier; medfødt laktoseintoleranse skyldes en genetisk feil og er sjelden. Primær laktoseintoleranse skyldes at laktaseaktiviteten gradvis reduseres etter ammeperioden, Sekundær laktoseintoleranse skyldes skader i tarmen som følge av sykdom, vanligvis tynntarmsskade for eksempel grunnet cøliaki.

Melkeallergi eller laktoseintoleranse?

Hvis du reagerer på melk, bør du undersøke om du har melkeallergi eller laktoseintoleranse. Har du melkeallergi vil du nemlig få helt forskjellige kostråd enn om du har laktoseintoleranse.

Melkefritt krever kunnskap

Uansett hva årsaken er til at man kutter ut melk, er det viktig å vite hvordan man kan dekke behovet for næringsstoffer. Det kan være utfordrende fordi melk bidrar med en stor andel av kalsium og jod i norsk kosthold.