Glass med mandeldrikk

Melkefritt krever kunnskap

Uansett hva årsaken er til at man kutter ut melk, er det viktig å vite hvordan man kan dekke behovet for næringsstoffer. Det kan være utfordrende fordi melk bidrar med en stor andel av kalsium og jod i norsk kosthold.

Er det fordi du ikke er så glad i smaken av melk, kan du få i deg kalsium, jod og vitamin B12 gjennom yoghurt og ost. Tre porsjoner melkeprodukter hver dag bidrar til at du får i deg nok kalsium og jod. Det kan for eksempel være en kaffe latte, en liten yoghurt og en brødskive med ost.

Vanskelig å få nok kalsium uten melkeprodukter

Melkeprodukter er den største kilden til kalsium i norsk kosthold, og står for ca. 70 % av kalsiuminntaket. Et vanlig norsk kosthold uten melkeprodukter gir under halvparten av kalsiuminntaket man trenger (1). De som spiser og drikker lite melkeprodukter kan derfor få i seg mindre kalsium enn de har behov for.

Ikke kutt ut melk uten diagnose

En del kutter ut melk «for sikkerhets skyld». Før man kutter ut alt av melkeprodukter er det viktig å få stilt en diagnose for å finne ut om man har melkeallergi, laktoseintoleranse, eller ingen av delene.

Laktoseintolerante kan tåle flere melkeprodukter

Blant dem som reagerer på melk har en stor andel laktoseintoleranse, altså vanskeligheter med å fordøye melkesukker. De som har laktoseintoleranse kan tåle flere melkeprodukter som inneholder lite eller ingen laktose, for eksempel hvitost og Cottage cheese. Mange tåler også små mengder med yoghurt og andre syrnede melkeprodukter. I tillegg finnes det mange laktosefrie- og laktosereduserte produkter.

Spesielt viktig for barn

Noen barn (ca. 3,5 %) har melkeallergi. Gjelder dette ditt barn, er det viktig at du får profesjonell hjelp av lege og klinisk ernæringsfysiolog. Det kan være en utfordring å ha et fullverdig kosthold uten melkeprodukter.

Kan ha store konsekvenser

Det er viktig at foreldre får god opplæring hvis barnet skal kutte ut melkeprodukter. Hvis man ikke vet hva man skal erstatte melkeproduktene med, kan kostholdet bli ensidig og mangle kalsium, jod og vitamin B12.

Anbefaler tilskudd av kalsium

Voksne som ikke spiser eller drikker melkeprodukter bør ta kalsiumtilskudd. Barn med melkeallergi blir anbefalt spesielle kalsiumberikede melkeerstatninger frem til 3 års alder. I tillegg kan de få melkeerstatning på blå resept fram til fylte 10 år.

 

 

Kilder:

1. Norkost 3

Derfor trenger du riboflavin

Kroppen trenger blant annet riboflavin for å omsette jern. Melk og melkeprodukter er den viktigste kilden til riboflavin i det norsk kosthold.

Derfor trenger du vitamin B12

Vitamin B12 finnes hovedsakelig i animalske matvarer, som kjøtt, egg og melkeprodukter. Hvis du kun spiser et plantebasert kosthold er det derfor viktig å ta tilskudd av vitamin B12, men hvorfor trenger vi egentlig vitamin B12?

Smaksatt Tinemelk uten tilsatt sukker eller søtstoff

Er det mulig å lage en smaksatt melk uten tilsatt sukker eller søtstoff, som smaker så godt, spør du? Ja, svarer vi.