Derfor trenger du vitamin B12

Vitamin B12 finner vi hovedsakelig i animalske matvarer, som kjøtt, egg og melkeprodukter. Hvis man kun spiser et plantebasert kosthold er det derfor viktig å ta tilskudd av vitamin B12, men hvorfor trenger vi egentlig vitamin B12?

Flere funksjoner i kroppen

Vitamin B12 er viktig for å danne røde blodceller, som frakter oksygen i kroppen. Vitaminet er også viktig for energiomsetningen, for nervesystemet, og for immunsystemet vårt*.

Hvor mye vitamin B12 trenger jeg?

De viktigste kildene til vitamin B12 er animalske produkter, som kjøtt, fisk, sjømat, egg og melkeprodukter. Ett glass melk (2 dl) gir 1,2 mikrogram vitamin B12, som tilsvarer 60 % av mengden voksne bør få i seg hver dag. Voksne trenger 2 mikrogram vitamin B12 hver dag, mens barn trenger litt mindre, og gravide trenger litt mer. Kroppen kan lagre 2000-5000 mikrogram vitamin B12, og bruker av lageret hvis man i en periode ikke får i seg nok gjennom maten.

Mangel på vitamin B12

De fleste får i seg nok vitamin B12 gjennom et variert kosthold, men veganere og vegetarianere som ikke spiser kjøtt, meieriprodukter eller egg, er i risiko for mangel. Helsemyndighetene anbefaler da å ta tilskudd med vitamin B12.

 

*Som del av et variert og balansert kosthold og en sunn livsstil er vitamin B12 viktig for dannelsen av røde blodlegemer, for normal energiomsetning og for celledelingsprosessen. Vitamin B12 er også viktig for at nervesystemet og immunsystemet skal fungere normalt.

 

Derfor trenger du fosfor

Sammen med kalsium, vitamin D og vitamin K er fosfor viktig for å bygge og vedlikeholde skjelettet. Melk og melkeprodukter er den største kilden til fosfor i et vanlig norsk kosthold.

Derfor trenger du kalium

Kalium er et mineral vi blant annet trenger for transport av stoffer inn og ut av cellene. Kalium finnes i nesten all mat.

Derfor trenger du riboflavin

Kroppen trenger blant annet riboflavin for å omsette jern. Melk og melkeprodukter er den viktigste kilden til riboflavin i det norsk kosthold.