Derfor trenger du fosfor

Sammen med kalsium, vitamin D og vitamin K er fosfor viktig for å bygge og vedlikeholde skjelettet. Melk og melkeprodukter er den største kilden til fosfor i et vanlig norsk kosthold.

Hvorfor trenger kroppen fosfor?

Fosfor er et mineral som stort sett finnes som fosfat i kroppen vår, og navnene fosfor og fosfat brukes ofte om hverandre. Mesteparten av fosfor i kroppen er bundet til kalsium i skjelettet. Kalsium og fosfor er mineralene kroppen har mest av, og forekommer i skjelettet i forholdet 2:1. Omsetningen av fosfor og kalsium henger nøye sammen, og er regulert av vitamin D og vitamin K*. 

Kilder til fosfor

Fosfor finnes i mange matvarer, men melkeprodukter, kjøtt og belgfrukter er gode kilder til fosfor, og melk og melkeprodukter er den viktigste kilden til fosfor i det norsk kosthold (1). Havregryn og naturris er eksempler på plantebaserte kilder til fosfor.

Hvor mye fosfor trenger jeg?

Voksne kvinner og menn trenger 600 mg fosfor hver dag. Ungdom, gravide og ammende trenger litt mer, mens barn trenger litt mindre, avhengig av alder (2). Ett glass melk (2 dl) gir cirka 230 mg fosfor (33 % av referanseverdien).

Mangel på fosfor

Fosfor finnes i de aller fleste matvarer og de fleste får derfor i seg nok fosfor gjennom et variert kosthold. Man kan imidlertid oppleve å få mangel på fosfor hvis man har mangel på vitamin D.

 

*Som del av et variert og balansert kosthold og en sunn livsstil er fosfor viktig for å bygge og vedlikeholde et sterkt skjelett og tenner. Fosfor bidrar også til normal energiomsetning og til cellemembranenes normale funksjon. 

 

Kilder:

  1. Norkost 3
  2. Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet

Derfor trenger du kalium

Kalium er et mineral vi blant annet trenger for transport av stoffer inn og ut av cellene. Kalium finnes i nesten all mat.

Derfor trenger du riboflavin

Kroppen trenger blant annet riboflavin for å omsette jern. Melk og melkeprodukter er den viktigste kilden til riboflavin i det norsk kosthold.

Derfor trenger du vitamin B12

Vitamin B12 finnes hovedsakelig i animalske matvarer, som kjøtt, egg og melkeprodukter. Hvis du kun spiser et plantebasert kosthold er det derfor viktig å ta tilskudd av vitamin B12, men hvorfor trenger vi egentlig vitamin B12?