Derfor trenger du kalium

Kalium er et mineral vi blant annet trenger for transport av stoffer inn og ut av cellene. Kalium finnes i nesten all mat.

Hvorfor trenger kroppen kalium?

Kalium er, sammen med natrium, helt nødvendig for transport av mange ulike stoffer inn i og ut av cellene. Kalium er viktig for blodtrykket og for at musklene og nervesystemet skal fungere.*

Kilder til kalium

De fleste får i seg nok kalium gjennom et variert kosthold. I Norge bidrar melk og yoghurt med 13 % av inntaket, grønnsaker med 12 %, mens frukt/bær, brød og kjøtt bidrar med 11 % hver (1).

Mangel på kalium

Kalium er i de fleste matvaner, og derfor er det ikke vanlig å oppleve mangel.

 

*Som del av et variert og balansert kosthold og en sunn livsstil bidrar kalium til å opprettholde normalt blodtrykk. Kalium bidrar også til normal muskelfunksjon og til at nervesystemet fungerer normalt.

 

Kilder:

  1. Norkost 3

Derfor trenger du fosfor

Sammen med kalsium, vitamin D og vitamin K er fosfor viktig for å bygge og vedlikeholde skjelettet. Melk og melkeprodukter er den største kilden til fosfor i et vanlig norsk kosthold.

Derfor trenger du riboflavin

Kroppen trenger blant annet riboflavin for å omsette jern. Melk og melkeprodukter er den viktigste kilden til riboflavin i det norsk kosthold.

Derfor trenger du vitamin B12

Vitamin B12 finnes hovedsakelig i animalske matvarer, som kjøtt, egg og melkeprodukter. Hvis du kun spiser et plantebasert kosthold er det derfor viktig å ta tilskudd av vitamin B12, men hvorfor trenger vi egentlig vitamin B12?