Jente som drikker melk

Kostråd ved laktoseintoleranse

Laktose er navnet på melkesukkeret som finnes i melk. Det er stor forskjell på innholdet av laktose i ulike melkeprodukter. Det er også forskjell på hvor mye laktose man tåler.

Hvis man kutter ut melk eller melkeprodukter fra kostholdet uten grunn, kan man få for lite kalsium og jod. Har du mistanke om at du har laktoseintoleranse er det derfor viktig å kartlegge dette i samråd med lege eller klinisk ernæringsfysiolog.

Mange muligheter ved laktoseintoleranse

TINE har flere laktosefrie og laktosereduserte melkeprodukter hvor melkesukkeret er spaltet. Disse produktene vil de aller fleste med laktoseintoleranse tåle fint. I tillegg finnes det mange oster som er naturlig laktosefrie

 

To barn som drikker juice i naturen

Finn din grense for toleranse av laktose

Får du beskjed om at du har laktoseintoleranse, test gjerne ut følgende råd:

  • Prøv med små mengder melk til måltider. Det er helt ufarlig
  • De fleste tåler 5 gram laktose (melkesukker) per måltid. Det tilsvarer ca 1 dl melk
  • Spre inntaket av melk utover dagen og øk det gradvis. Da venner tarmfloraen seg til laktosen og det dannes mindre gass
  • Syrnet melk og yoghurt tåles ofte i litt større mengder enn vanlig melk, for melkesyrebakteriene hjelper til å bryte ned laktosen
  • Fast hvitost (Norvegia®, Jarlsberg®) kan brukes fritt, siden de er naturlig laktosefri
  • Velg gjerne laktosefrie eller laktosereduserte produkter hvis du vil ha større mengder melkeprodukter
  • Vær oppmerksom på at det kan være andre matvarer som gir gassdannelse, som f.eks. belgfrukter, noen grønnsaker og fiberrike matvarer
  • Les mer om laktoseintoleranse i heftet "Alt om laktose"
Norvegia® Ekstra Vellagret med nøtter, knekkebrød, løk og syltetøy

Naturlig laktosefrie oster

Laktose er navnet på melkesukkeret som finnes i melk. De fleste hvite oster fra TINE er naturlig laktosefrie og kan fint spises av personer med laktoseintoleranse. Ostene blir på baksiden merket med "Naturlig laktosefri (<0,01 g laktose per 100g) i tilknytning til næringsdeklarasjonen. Det betyr at det er mindre enn 0,01 gram laktose per 100 gram, som er grensen for alle produkter som kan merkes som laktosefrie.

Alternativer til melk

Mange prøver alternativer til melk, gjerne fordi de føler at de tåler det bedre. De fleste kaller det soyamelk, havremelk, rismelk eller mandelmelk, men på kartongen heter det "drikk". Vær spesielt oppmerksom på jodinntaket ditt hvis du velger alternativer til melk.

Hvilke TINE-produkter inneholder gluten?

Melk inneholder ikke gluten, og de aller fleste produktene fra TINE er glutenfrie og kan spises og drikkes av personer med cøliaki. Vi har imidlertid noen produkter som inneholder korn og gryn, og dermed inneholder gluten. Det gjelder noen YT-produkter, NÅ-produkter, rømmegrøt, Ryfylkegomme, Mølsgomme, og noen yoghurtvarianter med topping og tilbehør.

Flere typer laktoseintoleranse

Man kan dele inn laktoseintoleranse i tre kategorier; medfødt laktoseintoleranse skyldes en genetisk feil og er sjelden. Primær laktoseintoleranse skyldes at laktaseaktiviteten gradvis reduseres etter ammeperioden, Sekundær laktoseintoleranse skyldes skader i tarmen som følge av sykdom, vanligvis tynntarmsskade for eksempel grunnet cøliaki.