Jente med melkebart

Melkens næringsstoffer

Melkeprodukter er kilde til både protein, kalsium og jod i det norske kostholdet. Les mer om hva melken bidrar med i kostholdet vårt.

Melk er en naturlig næringsrik råvare, og er den viktigste kilden til jod og kalsium i det norske kostholdet. Melk bidrar med næringsstoffene:

Melk er den viktigste kilden til jod og kalsium i norsk kosthold. Det kan være utfordrende å få i seg nok av disse næringsstoffene uten melkeprodukter i kostholdet. 

Jod for normal kognitiv funksjon

Visste du at melk bidrar med om lag 60 % av jodinntaket i det norsk kosthold? Jod er et sporstoff som blant annet er viktig for stoffskiftet, for hjernen, og for at nervesystemet skal fungere normalt*.

Kalsium for skjelettet

Vi får nesten 70 % av kalsiuminntaket vårt fra melk og melkeprodukter. For å få en sterk beinbygning er det viktig å ha et sunt kosthold og å være fysisk aktiv. Kalsium er viktig for skjelett og tenner*, og melk har et naturlig høyt innhold av kalsium.

Tre porsjoner melkeprodukter om dagen

Helsemyndighetene anbefaler tre porsjoner magre melkeprodukter hver dag (1). Tre porsjoner bidrar til at vi får i oss nok kalsium og jod. For å sikre inntaket av jod bør to av de tre porsjonene være melk, syrnet melk eller yoghurt.

Et eksempel på tre porsjoner er:

• et glass melk

• en yoghurt

• en brødskive med ost

 

*Som en del av et variert og balansert kosthold og en sunn livsstil bidrar jod til normal kognitiv funksjon, nervesignaloverføringer og skjoldbruskkjertelens normale funksjon. Kalsium bidrar til å opprettholde et normalt skjelett og normale tenner.

 

Kilde: 

1. Helsedirektoratets kostholdsråd

 

 

Frokost med brødskive yoghurt med bær og syrnet melk

TINE reduserer fett i produktene

TINE har lenge arbeidet med reduksjon av salt og tilsatt sukker i sine produkter. De siste årene har det også vært et formalisert samarbeid med helsemyndighetene gjennom intensjonsavtalen. Avtalen setter klare mål for reduksjon av sukker, salt og fett med hensikt å bedre folkehelsen.

Derfor trenger du fosfor

Sammen med kalsium, vitamin D og vitamin K er fosfor viktig for å bygge og vedlikeholde skjelettet. Melk og melkeprodukter er den største kilden til fosfor i et vanlig norsk kosthold.

Derfor trenger du kalium

Kalium er et mineral vi blant annet trenger for transport av stoffer inn og ut av cellene. Kalium finnes i nesten all mat.