Jente med melkebart

Melkens viktige næringsstoffer

Over halvparten av både kalsium- og jodinntaket i nordmenns kosthold kommer fra meieriprodukter. Les om hvorfor melk er viktig, og hva melk bidrar med i kostholdet vårt.

Melk er en naturlig næringsrik råvare, og er den viktigste kilden til jod og kalsium i det norske kostholdet. Melk bidrar med syv viktige næringsstoffer i kostholdet vårt: 

  • jod
  • kalsium
  • protein
  • vitamin B12
  • riboflavin
  • kalium
  • fosfor

 

Jod for normal vekst hos barn

Visste du at melk og meieriprodukter bidrar med om lag 60 % av jodinntaket vårt? Jod er et sporstoff som bidrar til normal produksjon av skjoldbruskkjertelhormoner, som er nødvendig for normal vekst blant barn, kognitiv utvikling og en rekke stoffskifteprosesser i kroppen.  

Kalsium for skjelettet

Nesten 70 % av kalsiuminntaket vårt får vi fra melk og meieriprodukter. For å få en sterk beinbygning er det viktig både å ha et sunt kosthold og å være fysisk aktiv. Kalsium bidrar til å opprettholde et normalt skjelett, og melk har et naturlig innhold av kalsium.  

Tre porsjoner meieriprodukter om dagen

Tre porsjoner magre meieriprodukter anbefales som en del av det daglige kostholdet i Helsedirektoratets kostholdsråd. Tre porsjoner bidrar til å sikre inntaket av melkens viktige næringsstoffer. 

Et eksempel på tre porsjoner er:

• et glass melk
• en yoghurt
• en brødskive med ost

I et ellers sunt og variert kosthold og en aktiv livsstil bidrar jod til normal kognitiv funksjon og barns normale vekst, og kalsium til å bevare skjelett og tenner.

 

Frokost med brødskive yoghurt med bær og syrnet melk

Hvorfor homogeniseres og pasteuriseres melken?

Prosessene er nødvendige for å gjøre produktene både trygge og mer «brukervennlig» for deg. Pasteurisering gjøres for å drepe skadelige bakterier mens homogenisering gjøres for å fordele fettet jevnt i melken.

10 grunner til å drikke melk

I en hektisk hverdag må vi foreta mange valg. Her er 10 gode grunner for å la melk være en del av det daglige kostholdet.

Derfor trenger du kalsium

Kalsium er spesielt viktig for å bygge opp og vedlikeholde skjelettet. Helsedirektoratet anbefaler tre porsjoner meieriprodukter hver dag. Det er for å sikre inntaket av melkens viktige næringsstoffer, som blant annet kalsium.