Melk

Derfor trenger du kalsium

Vi trenger kalsium for å bygge og vedlikeholde skjelettet og tennene våre*. Tre porsjoner melkeprodukter om dagen bidrar til at de fleste får i seg nok kalsium.

Kalsium har flere roller*

Skjelettet vårt fornyes omtrent hvert syvende år. Kalsium, sammen med vitamin D og K, bidrar til å bygge og vedlikeholde skjelettet. I tillegg er kalsium viktig for tennene, for normal muskelfunksjon og nervesignaloverføringer. Les mer om hvilke funksjoner kalsium har på melk.no.

Hvor mye kalsium trenger jeg?

Voksne trenger 800 mg kalsium om dagen, mens gravide og ungdom mellom 10-20 år trenger 900 mg hver dag (1). Melkeprodukter bidrar med ca. 70 % av kalsiuminntaket i nordmenns kosthold. 

Vi har omtrent en kilo kalsium i kroppen, hvor 99 prosent er lagret i tenner og skjelett. Hvis kroppen bruker mer kalsium enn den får gjennom maten, vil den bruke kalsium fra skjelettet. Det er derfor viktig å få i seg nok kalsium.

Kan jeg få i meg nok kalsium uten å drikke melk?

Det er mulig å dekke kalsiumbehovet uten å drikke melk. Grønne bladgrønnsaker, som brokkoli, sardiner med bein, og mandler er også kilder til kalsium, men det kan være utfordrende å få i seg nok. Hvis man ikke spiser eller drikker melkeprodukter får man i seg omtrent 200 mg kalsium hver dag, mot 800 mg som er anbefalt (2).

Får du i deg nok kalsium?

Tre porsjoner melkeprodukter om dagen bidrar til at vi får i oss nok kalsium, og kan for eksempel være:

  • et glass melk: 2 dl gir ca. 250 mg kalsium (32 %')
  • et beger yoghurt: 150 g gir ca. 200 mg kalsium (25 %')
  • to skiver med hvitost: 20 g gir ca. 165 g kalsium (21 %')

'av referanseverdien

 

Sjekk om du får i deg nok kalsium ved hjelp av kalsiumkalkulatoren.

 

*Som del av et variert og balansert kosthold og en sunn livsstil bidrar kalsium, vitamin K og vitamin D til å opprettholde et normalt skjelett. Kalsium bidrar også normal muskelfunksjon og normale nervesignaloverføringer.

 

Kilder:

  1. Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet
  2. Norkost 3

Hvorfor homogeniseres og pasteuriseres melken?

Prosessene er nødvendige for å gjøre produktene både trygge og mer «brukervennlig» for deg. Pasteurisering gjøres for å drepe skadelige bakterier mens homogenisering gjøres for å fordele fettet jevnt i melken.

10 grunner til å drikke melk

Her er 10 gode grunner for å la melk være en del av det daglige kostholdet.

Melkens næringsstoffer

Melkeprodukter er kilde til både protein, kalsium og jod i det norske kostholdet. Les mer om hva melken bidrar med i kostholdet vårt.