Derfor trenger du proteiner

Vi trenger blant annet proteiner for skjelettet og for musklene*. Proteinene i melk består av aminosyrer som kroppen har behov for.

Hvorfor trenger kroppen proteiner?

Mange tenker på proteiner som kroppens byggesteiner, men proteiner har flere funksjoner. Proteiner er viktig for skjelettet vårt, for muskelvekst, de inngår i viktige transport- og lagringsmolekyler, og de er viktige for immunforsvaret vårt*.

Proteiner er bygget opp av aminosyrer, proteinenes byggesteiner. Det finnes 20 forskjellige aminosyrer, som på ulike måter binder seg sammen og danner proteiner. Om lag halvparten av aminosyrene kan kroppen lage selv, mens halvparten av aminosyrene må vi få gjennom maten vi spiser. Disse kalles derfor essensielle aminosyrer. Kjøtt, fisk og melk er eksempler på matvarer som inneholder mange essensielle aminosyrer, og som derfor anses som gode proteinkilder.

Hvor mye protein trenger jeg?

For friske voksne bør protein utgjøre 10-20 prosent av det totale energiinntaket, som vil si ca. 0,8 g protein per kilo kroppsvekt hver dag (1). En person på 70 kg bør derfor få i seg omtrent 60 gram protein daglig. Det er som regel enkelt å sette sammen et kosthold som gir deg nok protein.

Kan man ha økt behov?

For eldre og personer som trener mye, kan behovet være litt høyere. Fra man er 65 år øker proteinbehovet, og man bør få cirka 15-20 % av kaloriene fra protein (eller 1,1-1,3 g protein per kilo kroppsvekt per dag) (1). Hvis man er syk, eller driver med hard styrketrening, kan man også trenge litt mer. Spiser man lite mat når man har et økt behov, kan man risikere å få i seg for lite protein. Da er det lurt å sørge for at hvert måltid inneholder gode proteinkilder.

Får nordmenn i seg nok protein?

Tall fra kostholdsundersøkelser (2) viser at voksne nordmenn i snitt får i seg 96 gram protein per dag. Menn får i seg litt mer enn kvinner, i gjennomsnitt 112 g mot 81 g per dag. Gode kilder til protein er kjøtt, kylling, fisk, egg og melkeprodukter, som melk, yoghurt og ost. Belgvekster, korn, nøtter og frø er gode, plantebaserte proteinkilder.

 

*Som del av et variert og balansert kosthold og en sunn livsstil bidrar proteiner til å opprettholde et normalt skjelett. Proteiner bidrar også til å opprettholde muskelmasse og til vekst i muskelmasse.

 

Kilder:

1. Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet

2. Norkost 3

Derfor trenger du fosfor

Sammen med kalsium, vitamin D og vitamin K er fosfor viktig for å bygge og vedlikeholde skjelettet. Melk og melkeprodukter er den største kilden til fosfor i et vanlig norsk kosthold.

Derfor trenger du kalium

Kalium er et mineral vi blant annet trenger for transport av stoffer inn og ut av cellene. Kalium finnes i nesten all mat.

Derfor trenger du riboflavin

Kroppen trenger blant annet riboflavin for å omsette jern. Melk og melkeprodukter er den viktigste kilden til riboflavin i det norsk kosthold.