Brødskive med ost på klede

Lettost gir de samme næringsstoffene som "vanlig" ost

Lettostene gir deg akkurat de samme næringsstoffene som originalosten - bare mindre fett. Det er heller ikke noen ekstra tilsetningsstoffer i osten for å erstatte fettet.

Vitaminer og mineraler som finnes naturlig i all ost er igjen selv om en del fett er fjernet. Mengden fettløselige vitaminer blir naturligvis redusert når såpass mye fett fjernes. Ost inneholder både kalsium, protein, B12, fosfor, riboflavin, jod, folat, sink og selen.

Når noe fjernes fra en matvare, skjer det også ofte at resten av næringsinnholdet blir litt endret. For eksempel er det litt mer kalsium i en skive lettost enn det er i en skive av originalvarianten.

Andelen protein blir også litt høyere i de lettostene. Velg gjerne de lette variantene av ost på hverdagsbrødskiva og bruk lett revet ost i matlagingen.

Tre porsjoner meieriprodukter om dagen sikrer kalsiuminntaket

Melk og meieriprodukter inneholder mange viktige næringsstoffer. Kalsium, jod og flere av B-vitaminene er blant disse. Meieriprodukter bidrar med over 70 % av kalsiuminntaket i et vanlig norsk kosthold.

Myndighetene anbefaler at magre meieriprodukter ,gjerne merket med Nøkkelhull, bør være en del av det daglige kostholdet.

Tre porsjoner med meieriprodukter om dagen sikrer kalsiuminntaket. En porsjon tilsvarer ett glass melk, ett beger yoghurt eller ost som pålegg på én brødskive.

Lettost gir deg altså mindre fett, ingen ekstra tilsetningsstoffer, men fortsatt alle næringsstoffene. Og som ikke det er nok, så er all faste modne oster også naturlig laktosefrie.

Derfor trenger du riboflavin

Kroppen trenger blant annet riboflavin for å omsette jern. Melk og melkeprodukter er den viktigste kilden til riboflavin i det norsk kosthold.

Melkefritt krever kunnskap

Uansett hva årsaken er til at man kutter ut melk, er det viktig å vite hvordan man kan dekke behovet for næringsstoffer. Det kan være utfordrende fordi melk bidrar med en stor andel av kalsium og jod i norsk kosthold.

FODMAP

Mange har mageplager som de mistenker har noe med maten de spiser å gjøre. Har du magesmerter, er oppblåst, har forstoppelse eller diaré? Irritabel tarmsyndrom (IBS) er en fellesbetegnelse for flere plager som har med tarm og fordøyelse å gjøre.