TINEs laktosefrie produkter

Forskjellen på laktosefri og laktoseredusert

Visste du at laktosefri og laktoseredusert melk er ganske lik? Laktosefri inneholder ikke melkesukker (<0,01 g/100 g), mens laktoseredusert kan inneholde <1 gram per 100 g. Betegnelsen laktosefri kan brukes ulikt i andre land.

Forskjellen på laktoseredusert og laktosefri

Det skal være mindre enn et gram laktose (melkesukker) per 100 gram matvare for å kunne kalle produktet laktoseredusert. De fleste av TINEs laktosereduserte produkter inneholder mellom 0,2 og 0,5 gram laktose. De laktosefrie produktene skal inneholde mindre enn 0,01 gram laktose per 100 gram. Se en liste over produkter med laktoseinnholdet.

I Norge og Norden har vi de samme grensene for hva som kan kalles laktosefri (0,01 g) og laktoseredusert (<1 g). Her ser du innholdet av laktose i 1 dl vanlig melk, samt i laktoseredusert og laktosefri melk.

  Laktoseinnhold per 100 gram/1 dl
Vanlig melk   4-5 g
Laktoseredusert melk fra TINE  0,2 g
Laktosefri melk fra TINE <0,01 g

Andre grenseverdier i utlandet

Hvis du drikker eller spiser laktosefrie produkter i Tyskland, Sveits eller Ungarn, kan de inneholde opp mot 0,1 gram laktose, altså ti ganger så mye laktose som i de norske produktene. Det er uansett snakk om lave verdier, og laktose er ikke et allergen, men det kan være greit å vite om at det kan være forskjeller mellom landene. Les emballasjen for å finne ut hvor mye laktose produktene inneholder.

Alle med laktoseintoleranse kan få i seg litt laktose uten å få plager. Er du allergisk mot melkeprotein, kan du derimot verken drikke laktosefri melk eller få i deg noen andre produkter laget med melk.

Laktose er ikke farlig for laktoseintolerante

Det er ikke farlig å få i seg laktose selv om man har laktoseintoleranse, men det kan gi ubehag. Når laktose vandrer ufordøyd ned i tykktarmen kan man oppleve oppblåsthet, luftsmerter og mageknip. Faktisk virker laktosen litt på samme måte som fiber. Mange kan fint spise litt yoghurt og bruke matlagingsprodukter i vanlige mengder selv om de har laktoseintoleranse.

Fermenterte produkter tåles ofte bedre

Flere opplever at de tåler fermenterte produkter, slik som syrnet melk bedre, og det kan være fordi melkesyrebakteriene i produktet hjelper med fordøyelsen av laktosen. I tillegg til de laktosefrie og laktosereduserte produktene som finnes, er også mange oster naturlig laktosefrie.

Laktasetabletter eller laktasedråper

Laktasetabletter eller laktasedråper kan være til hjelp i situasjoner hvor det kan være vanskelig å unngå laktose, for eksempel i selskap. Slike tabletter og dråper inneholder laktase som bidrar til å fordøye laktosen.

 

Alternativer til melk

Mange prøver alternativer til melk, gjerne fordi de føler at de tåler det bedre. De fleste kaller det soyamelk, havremelk, rismelk eller mandelmelk, men på kartongen heter det "drikk". Vær spesielt oppmerksom på jodinntaket ditt hvis du velger alternativer til melk.

Flere typer laktoseintoleranse

Man kan dele inn laktoseintoleranse i tre kategorier; medfødt laktoseintoleranse skyldes en genetisk feil og er sjelden. Primær laktoseintoleranse skyldes at laktaseaktiviteten gradvis reduseres etter ammeperioden, Sekundær laktoseintoleranse skyldes skader i tarmen som følge av sykdom, vanligvis tynntarmsskade for eksempel grunnet cøliaki.

Melkeallergi eller laktoseintoleranse?

Hvis du reagerer på melk, bør du undersøke om du har melkeallergi eller laktoseintoleranse. Har du melkeallergi vil du nemlig få helt forskjellige kostråd enn om du har laktoseintoleranse.