TINEs laktosefrie produkter

Forskjellen på laktosefri og laktoseredusert

Visste du at laktosefri og laktoseredusert melk er ganske lik? Særlig hvis du tenker at det ikke er så stor forskjell på 0,2 og 0,01 gram. I tillegg kan betegnelsen laktosefri brukes ulikt i andre land.

I Norge og Norden har vi de samme grensene for hva som kan kalles laktosefri (0,01 g) og laktoseredusert (<1 g). Her ser du innholdet av laktose i 1 dl vanlig melk, samt i laktoseredusert og laktosefri melk.

  Laktoseinnhold per 100 gram/1 dl
Vanlig melk   4-5 g
Laktoseredusert melk fra TINE  0,2 g
Laktosefri melk fra TINE <0,01 g

Det skal være mindre enn ett gram laktose/melkesukker per 100 gram matvare for å kunne kalle produktet laktoseredusert. De laktosefrie produktene skal inneholde mindre enn 0,01 gram laktose per 100 gram. De fleste av TINEs laktosereduserte produkter inneholder mellom 0,2 og 0,5 gram laktose. Se en liste over produktene med laktoseinnholdet.

Andre grenseverdier i utlandet

Hvis du drikker eller spiser laktosefrie produkter i Tyskland, Sveits eller Ungarn, kan de inneholde opp mot 0,1 gram laktose, altså ti ganger så mye laktose som i de norske. Det er uansett snakk om lave verdier, og laktose er jo ikke et allergen. Alle med laktoseintoleranse kan få i seg litt laktose uten å få plager. Men er du allergisk mot melkeprotein, kan du verken drikke laktosefri melk eller få i deg noen andre produkter laget med melk.

Laktose er ikke farlig for laktoseintolerante

Det er ikke farlig å få i seg laktose selv om man har laktoseintoleranse, men det skaper ubehag med for mye. Når laktose vandrer ufordøyd ned i tykktarmen kan man oppleve oppblåsthet, luftsmerter og mageknip. Faktisk virker laktosen litt på samme måte som fiber. Mange kan for eksempel fint spise litt yoghurt og bruke matlagingsprodukter i vanlige mengder. Melkesyrebakteriene i produktet bidrar i fordøyelsen av laktosen. I tillegg til de laktosefrie og laktosereduserte produktene som finnes, er også mange oster naturlig laktosefrie.

 

Alternativer til melk

Mange søker etter alternativer til melk, gjerne fordi de føler at de tåler det bedre. De fleste kaller det soyamelk, havremelk, rismelk eller mandelmelk, men på kartongen heter det "drikk". Vær spesielt oppmerksom på jod hvis du velger alternativer til melk.

Nå merkes laktosefrie oster

Mange oster har alltid vært naturlig laktosefrie, men nylig begynte vi å merke dem. Ost kan være en viktig kilde til kalsium og jod for den som har laktoseintoleranse.

Flere typer laktoseintoleranse

Man kan dele inn laktoseintoleranse i tre kategorier. Det finnes én form som kalles medfødt laktoseintoleranse. Den formen skyldes en genetisk feil og er sjelden. Primær laktoseintoleranse betyr at laktaseaktiviteten gradvis reduseres etter de første leveårene. Sekundær laktoseintoleranse skyldes skader i tarmen som følge av andre sykdommer eller inngrep.