Hovedkort zoomet

Hukommelse – Ta pauser for å huske bedre

Tror du at det å hjelper å sprenglese til eksamen for å få gode eksamensresultater? At studenter som leser mest er flinkest? Feil!

Hukommelsespsykologien anbefaler en helt annen metode for å få gode karakterer.

Ta en pause i lesingen etter cirka en halvtime

Våre fagfolk anbefaler at du leser i 20-30 minutter før du foretar en bevisst tankeflukt – for eksempel ved å gå en liten tur, høre en låt du liker eller ved meditasjon.

Etter pausen repetérer du stoffet i 10 minutter 

Deretter tar du en ny leseøkt på 10 minutter der du leser over det samme for å sikre innlæringen. Dagene før eksamen bør du heller for eksempel se utover vannet eller tegne tematiske tankekart fremfor å sprenglese. Hjernen må nemlig få tid til å  jobbe med det nye stoffet. Kall det gjerne å marinere.

I pausen din bør du tenke på minst mulig

En pause er altså ikke bare en pause. Dersom du i pausene fortsetter å fokusere videre på dataskjermen, leser nyheter eller jobber med annet krevende stoff, får ikke hjernen mulighet til å marinere. Derfor kan det være lurt å heller tillate deg selv litt dagdrømming fremfor å stresse deg gjennom bøkene.

 Lykke til på eksamen!

Miljø – Ta deg tid til å dagdrømme!

Dagdrømmer noen mennesker mindre enn andre?

Forventninger – Hva legger du merke til?

Mange av oss dagdrømmer om ting vi ønsker skal skje. Kan dette påvirke hvordan vi opplever det rundt oss?

Kreativitet kan trenes opp

Det er en feiloppfatning at kreativitet bare handler om keramikk, lilla kåper og interesse for kunstmalerier. Kreativitet er for alle!

Merkevarer