Traineen som lanserte TINEs vegetarsatsing
Navn | Guro |
Tittel / Stilling | Trainee / Produktutvikler |
Utdanning | Master i matvitenskap ved NMBU |
– Jeg var superheldig og fikk jobb hos TINE på Måltidets hus i Stavanger, først i et vikariat, senere som trainee. Å utvikle nye produkter er nesten som å løse Sudoku. Jeg får en beskrivelse av hvordan det ferdige produktet skal være, så er oppgaven min å finne ut hvordan vi skal gå frem for å lage det, sier den ferske produktutvikleren.
Hun er involvert i store deler av prosessen, fra ideer og forsøk på kjøkkenet, til å ferdigstille produktet med produktspesifikasjoner, sjekking av tilsetninger, næringsinnhold og lovverk. Målet er å lansere produkter som blir «Best i test» og som forbrukerne elsker.
Master i ost
Guro skrev masteroppgave om ost, og fikk mye kunnskap om ysteteknologi og filtrering av melk. Nå er hun blant annet med i et cheddar-prosjekt, som er et samarbeid mellom Orkla og TINE.
– Jeg liker at det stadig er nye ting å gjøre. Når jeg veksler mellom kontorarbeid og forsøk, oppleves det både utfordrende og variert.
Lanserte TINEs VGTR-produkter
Vinteren 2019 lanserte TINE en serie vegetarprodukter basert på grønnsaker og ost. Da var Guro «hun nye traineen som hadde lansert TINEs første vegetar-serie».
Men det er mye som skal stemme før man kommer frem til et optimalt produkt.
– Blant annet må blandingen ha riktig konsistens og fungere i det eksisterende produksjonsutstyret, osten må smelte akkurat passe, protein- og fettinnhold må være riktig og holdbarheten må være god nok. Og så må det selvsagt smake godt. I tillegg må produktene sjekkes opp mot produkter som allerede finnes i markedet.
Plutselig smakte det overraskende godt
Etter mye prøving og testing, kom dagen da alt stemte. Konsistensen var perfekt, næringsinnholdet var riktig og smaken var god.
– Vi stod på prøvekjøkkenet og smakte. Vi var kommet frem til riktig mengde ost og grønnsaker, og sjekket hvordan det fungerte i stekepanna. Så tilsatte vi ulike typer krydder, testet og testet, og plutselig var det perfekt. Vi var tre stykker på kjøkkenet, men for å sikre at vi ikke var blitt «smaksblinde» sendte vi prøvene ut til resten av gruppa. Og de var helt enige - dette var overraskende godt og saftig.
Forbrukere involveres også i prosessene, og får teste og gi tilbakemeldinger både på smak og konsistens. – Det er en lang og spennende vei fra idé til produktene finnes i butikkhyllene, sier Guro.