Guro jobber som Trainee med innovasjon i TINE

Traineen som lanserte TINEs vegetarsatsing

Rett etter studiene ved NMBU på Ås, fikk Guro oppfylt drømmen om å jobbe som produktutvikler i TINE. Hun vokste opp på gård, så melken har fulgt henne siden hun var liten. Hun digger å lage mat og motiveres av å løse problemer. Som produktutvikler får hun gjøre begge deler.
Navn Guro
Tittel / Stilling Trainee / Produktutvikler
Utdanning Master i matvitenskap ved NMBU

­­ – Jeg var superheldig og fikk jobb hos TINE på Måltidets hus i Stavanger, først i et vikariat, senere som trainee. Å utvikle nye produkter er nesten som å løse Sudoku. Jeg får en beskrivelse av hvordan det ferdige produktet skal være, så er oppgaven min å finne ut hvordan vi skal gå frem for å lage det, sier den ferske produktutvikleren.

Hun er involvert i store deler av prosessen, fra ideer og forsøk på kjøkkenet, til å ferdigstille produktet med produktspesifikasjoner, sjekking av tilsetninger, næringsinnhold og lovverk. Målet er å lansere produkter som blir «Best i test» og som forbrukerne elsker.

Master i ost

Guro skrev masteroppgave om ost, og fikk mye kunnskap om ysteteknologi og filtrering av melk. Nå er hun blant annet med i et cheddar-prosjekt, som er et samarbeid mellom Orkla og TINE.

– Jeg liker at det stadig er nye ting å gjøre. Når jeg veksler mellom kontorarbeid og forsøk, oppleves det både utfordrende og variert.

Lanserte TINEs VGTR-produkter

Vinteren 2019 lanserte TINE en serie vegetarprodukter basert på grønnsaker og ost. Da var Guro «hun nye traineen som hadde lansert TINEs første vegetar-serie».

Men det er mye som skal stemme før man kommer frem til et optimalt produkt. 

– Blant annet må blandingen ha riktig konsistens og fungere i det eksisterende produksjonsutstyret, osten må smelte akkurat passe, protein- og fettinnhold må være riktig og holdbarheten må være god nok. Og så må det selvsagt smake godt. I tillegg må produktene sjekkes opp mot produkter som allerede finnes i markedet.

Plutselig smakte det overraskende godt

Etter mye prøving og testing, kom dagen da alt stemte. Konsistensen var perfekt, næringsinnholdet var riktig og smaken var god. 

– Vi stod på prøvekjøkkenet og smakte. Vi var kommet frem til riktig mengde ost og grønnsaker, og sjekket hvordan det fungerte i stekepanna. Så tilsatte vi ulike typer krydder, testet og testet, og plutselig var det perfekt. Vi var tre stykker på kjøkkenet, men for å sikre at vi ikke var blitt «smaksblinde» sendte vi prøvene ut til resten av gruppa. Og de var helt enige - dette var overraskende godt og saftig.

Forbrukere involveres også i prosessene, og får teste og gi tilbakemeldinger både på smak og konsistens. ­– Det er en lang og spennende vei fra idé til produktene finnes i butikkhyllene, sier Guro. 
 

Møt flere som jobber med innovasjon og markedsføring