Gutt spiser yoghurt

TINE reduserer fett i produktene

TINE har lenge arbeidet med reduksjon av salt og tilsatt sukker i sine produkter. De siste årene har det også vært et formalisert samarbeid med helsemyndighetene gjennom intensjonsavtalen. Avtalen setter klare mål for reduksjon av sukker, salt og fett med hensikt å bedre folkehelsen.

I 2018 kom 45 % av det mettede fettet som nordmenn får i seg fra melk og meieriprodukter, viser tall fra Helsedirektoratet. Derfor er reduksjon av fett et viktig område for TINE.

- Vi jobber stadig med reduksjon av fett i våre produkter. Dette er et langsiktig arbeid, da det er en krevende prosess å bevare smaken med redusert fettinnhold. Fordelen med å redusere litt etter litt, er at forbrukeren gradvis tilvenner seg en ny smak, sier Kirsti Wettre Brønner, leder av ernæringsavdelingen i TINE.  

Hvilke tiltak gjør TINE?  

TINE er Norges største leverandør av melk og meieriprodukter og selger store volumer hvert år. Endring i produktene sin sammensetning kan derfor spille positivt inn på folkehelsen. – Det er særlig viktig å gjøre endringer på produkter som mange bruker i hverdagen, det er det som har mest innvirkning på helsen til folk flest. Vi har et ansvar for at nordmenn får i seg mindre mettet fett, sier Wettre Brønner.  

Det gjøres også en betydelig innsats innenfor forskning for å se på fettsammensetningen. I samarbeid med NMBU forsker TINE på hvordan ulik foring av kyrene påvirker fettet i melka. - Forskning er et av tiltakene som vi bruker for å kunne nå målene i intensjonsavtalen, og det skjer mye spennende på feltet, sier Wettre Brønner.  

Tinemelk® Lett reduseres fra 1,2 % til 1,0 % fett 

Det er uten tvil store volumer det er snakk om når fettinnholdet i sentrale TINE-produkter reduseres. For eksempel vil reduksjonen fra 1,2 % til 1,0 % fett i lettmelken i begynnelsen av 2019 alene utgjøre 143 tonn mindre mettet fett per år (med like salgstall).  

– Det er en liten endring, men utgjør mye fett totalt. Melka har fortsatt den samme gode smaken og inneholder de samme næringsstoffene som før, forsikrer Wettre Brønner.   

TINE satser mer på lettprodukter 

Markedsføring av lettvariantene økes, slik at forbruker skal bli klar over valgmulighetene.  

– Vi investerer mer i markedsføring av lettprodukter enn salget skulle tilsi. Dette er fordi vi ønsker å gjøre vårt for å vri forbruket over mot lettere produkter, sier Frode Fimreite, konstituert konserndirektør Innovasjon og marked. 

Fimreite sier samtidig at det er en utfordring å få folk til å gå over til lettproduktene. – Skal vi lykkes trenger vi også forbrukere som er villige til å skape nye vaner. For eksempel vil det kunne ha stor betydning om flere brukte lettere Norvegia i tacoen og på brødskiva.  

Men, han sier også at det ikke er  slik at TINE bare skal tilby lettprodukter. – Vi skal tilby produkter for alle behov og situasjoner. Det er forskjell på hverdag og fest, og dessuten kan ulike grupper ha ulike ernæringsbehov.  

Disse produktene har nylig fått litt redusert mengde fett: 

TINE Laktosefri lettmelk, laktosefri Kremfløte, laktosefri Matfløte,
Kefir økologisk, Kulturmelk, TINEmelk Lett, Piano Original Sjokoladepudding og sjokoladepudding med vaniljesaus

Melk og bærekraft

I en hektisk hverdag må vi foreta mange valg. Her er 10 gode grunner for å la melk være en del av det daglige kostholdet.

Hvorfor homogeniseres og pasteuriseres melken?

Prosessene er nødvendige for å gjøre produktene både trygge og mer «brukervennlig» for deg. Pasteurisering gjøres for å drepe skadelige bakterier mens homogenisering gjøres for å fordele fettet jevnt i melken.

10 grunner til å drikke melk

Her er 10 gode grunner for å la melk være en del av det daglige kostholdet.