Melkeglass

10 grunner til å drikke melk

Her er 10 gode grunner for å la melk være en del av det daglige kostholdet.

 

1. Melk smaker godt – rett og slett!

Du har mange varianter å velge mellom, som for eksempel Lett Tinemelk, STYRK og Tinemelk med smak av kaffe og kakao.

2. Melk er anbefalt i et sunt kosthold*

Helsemyndighetene anbefaler at vi spiser tre porsjoner magre melkeprodukter om dagen for å sikre at vi får nok kalsium og jod. Minst to av porsjonene bør være melk, syrnet melk eller yoghurt for at vi skal få i oss nok jod.

3. En ener på jod

Melk og melkeprodukter er den største kilden til jod i det norske kostholdet. Saltvannsfisk og egg er også viktige kilder, mens jodberiket salt bidrar lite fordi tilsetningen er så lav. Ett glass melk (2 dl) gir oss ca. 20% av mengden jod vi bør få i oss hver dag.

4. Gjør det enkelt å få nok kalsium

Melk og melkeprodukter bidrar med nesten 70 % av mengden kalsium nordmenn får i seg. Det er mulig å dekke behovet for kalsium med andre matvarer, men det krever ofte litt mer kunnskap og planlegging. Hvitost inneholder mye kalsium. Det trengs nemlig 10 liter med melk for å lage 1 kg ost.

5. Melk er kilde til kalsium, jod, protein, vitamin B12, riboflavin, fosfor og kalium

I tillegg til kalsium og jod inneholder melk protein, vitamin B12, riboflavin, kalium og fosfor. Vitamin C og jern finnes det såpass lite av at man ikke kan regne med bidraget fra melk.

6. Gir et pent smil :)*

Som del av et variert og balansert kosthold og en sunn livsstil bidrar kalsium og fosfor til å vedlikeholde normale tenner. Hold tennene sterke og friske med å drikke melk hver dag, og smil til verden!

7. Melk er naturens egen proteindrikk

Proteinene i melk inneholder aminosyrer som kroppen trenger og kan utnytte godt. Som en del av et sunt kosthold og en aktiv livsstil hjelper proteiner til å bygge og vedlikeholde muskler og skjelett.

8. Perfekt følge til matpakka

Melk er både godt og sunt å drikke sammen med brødmåltidet. Sammen bidrar melk og grovt brød til at vi får i oss proteiner, jod, kalsium, jern, fiber og B-vitaminer. Som del av et variert og balansert kosthold og en sunn livsstil bidrar proteiner og kalsium til å vedlikeholde normal beinbygning. Jod bidrar til hjernens kognitive funksjon og jern bidrar til normal transport av oksygen i kroppen.

9. Du kan velge den du liker best

Alle melketyper inneholder omtrent like stor mengde av de ulike næringsstoffene, så det er bare å velge din favoritt. Det finnes også gode alternativer for deg som er laktoseintolerant.

10. Melk kan brukes til nesten alt

Melk kan brukes til det meste – i smoothien, i grøten, til baking, i sausen, til middagen, i kaffen eller i suppa. Her er det bare fantasien som setter grenser!

 

*Som del av et variert og balansert kosthold og en sunn livsstil bidrar kalsium og fosfor til å vedlikeholde et normalt skjelett og sterke tenner. Proteiner bidrar til å vedlikeholde og bygge muskler, jod bidrar til normal kognitiv funksjon og vitamin B12 bidrar til normal energiomsetning.

TINE reduserer fett i produktene

TINE har lenge arbeidet med reduksjon av salt og tilsatt sukker i sine produkter. De siste årene har det også vært et formalisert samarbeid med helsemyndighetene gjennom intensjonsavtalen. Avtalen setter klare mål for reduksjon av sukker, salt og fett med hensikt å bedre folkehelsen.

Derfor trenger du fosfor

Sammen med kalsium, vitamin D og vitamin K er fosfor viktig for å bygge og vedlikeholde skjelettet. Melk og melkeprodukter er den største kilden til fosfor i et vanlig norsk kosthold.

Derfor trenger du kalium

Kalium er et mineral vi blant annet trenger for transport av stoffer inn og ut av cellene. Kalium finnes i nesten all mat.