Kjetil Jansrud med jente på tribune

Vet du hvorfor melk er viktig for barn i vekst?

Mange vet at melk er viktig for barn i vekst, men vet du egentlig hvorfor?

Barn har et høyt aktivitetsnivå samtidig som de vokser. Det betyr at de har stort behov for at kostholdet er variert og balansert. Melkeprodukter er den viktigste kilden til kalsium og jod i det norske kostholdet – også hos barn. Melk er i tillegg kilde til protein, vitamin B12, riboflavin, kalium og fosfor.

Barn trenger kalsium

Barn og unge trenger kalsium for at skjelettet skal vokse og utvikles normalt*. Hele 99 % av kalsiumet i kroppen finner vi i skjelettet. Skjelettet er kroppens kalsiumbank, og melkeprodukter bidrar med om lag 70 % av kalsiuminntaket hos norske barn (1). De fleste små barn drikker melk, men mange tenåringer kutter ned på melken til fordel for andre drikker. En del ungdom får i seg mindre kalsium enn anbefalt.  

Hvorfor trenger barn jod?

Jod er et mineral som er nødvendig for barns normale vekst*. De største kildene i maten er mager saltvannsfisk og melkeprodukter. Melkeprodukter bidrar med ca. 60 % av jodinntaket hos norske barn (1).

Proteiner er kroppens byggesteiner

Sammen med et variert og balansert kosthold og en aktiv hverdag er proteiner nødvendig for at barns skjelett skal vokse og utvikles normalt. Melk, egg, fisk og kjøtt er proteinrike matvarer.

Melk til måltidet

Å drikke melk til brødmåltidene er en god vane, og myndighetene anbefaler å drikke lettmelk eller skummet melk til skolemåltidet. En skolemelk (2,5 dl) bidrar med ca. 30 % av anbefalt daglig inntak av kalsium. Barn har behov for et sunt og variert kosthold for å få i seg næringsstoffene de trenger, og for å vokse og utvikle seg normalt*. Det er viktig med en god balanse mellom det barn spiser og hvor aktive de er.

Tre porsjoner om dagen

Tre porsjoner melkeprodukter hver dag bidrar til å sikre inntaket av kalsium, jod og proteiner. En porsjon kan være et glass melk, en yoghurt, eller en brødskive med ost. Barn anbefales også å velge magre varianter av melkeprodukter. De magre variantene har samme mengden vitaminer og mineraler, men mindre mettet fett, som vi er anbefalt å få i oss mindre av.

Kan man få for mye melk?

Hvis du har mistanke om at barnet ditt reagerer på melk, er det viktig å undersøke om barnet har melkeallergi eller laktoseintoleranse. Det er også viktig at kostholdet ikke inneholder for mye melk. Melk inneholder ikke C-vitamin og veldig lite jern, og man kan derfor få for lite av disse næringsstoffene hvis melkedrikkingen går på bekostning av andre matvarer. For å sikre et variert kosthold bør derfor ikke melk være en for stor del av kostholdet.

 

*som del av et variert og balansert kosthold og en sunn livsstil er kalsium og protein viktig for at barns bein skal vokse og utvikles normalt. Jod bidrar til barns normale vekst.

 

Kilder:

1. Ungkost 3

SKALA-skolemat

 

Derfor trenger du fosfor

Sammen med kalsium, vitamin D og vitamin K er fosfor viktig for å bygge og vedlikeholde skjelettet. Melk og melkeprodukter er den største kilden til fosfor i et vanlig norsk kosthold.

Derfor trenger du kalium

Kalium er et mineral vi blant annet trenger for transport av stoffer inn og ut av cellene. Kalium finnes i nesten all mat.

Derfor trenger du riboflavin

Kroppen trenger blant annet riboflavin for å omsette jern. Melk og melkeprodukter er den viktigste kilden til riboflavin i det norsk kosthold.