Vekst i salgsinntekter for TINE Gruppa
TINE Gruppa hadde en vekst i salgsinntekter på 4 prosent i andre tertial 2025 sammenlignet med samme periode i fjor. Det samlede resultatet før skatt endte på 911 millioner kroner.
Salgsinntektene for TINE Gruppa i andre tertial, ble 9,9 milliarder kroner. Veksten drives av økt salg av blant annet smaksatt melk og yoghurt i TINE SA, samt prisjusteringer for å kompensere for økte kostnader i TINE Gruppa.
Økte salgsinntekter
Salgsinntektene i TINE SA økte med 4,1 prosent i andre tertial sammenlignet med samme periode i fjor. God utvikling innen smaksatt melk og kategorivekst på yoghurt kompenserer for svakere utvikling på søtmelk i perioden.
– Vi ser en positiv utvikling i salget av meieriprodukter ut fra dagligvare. Samtidig opplever vi at meieri får en tydeligere plass i folks bevissthet. Det henger sammen med en sterk naturlighetstrend, der flere ønsker seg rene og naturlige råvarer. Her passer meieriprodukter godt inn, og det gir oss en god posisjon for videre vekst, sier konsernsjef Ann-Beth Freuchen.
Samtidig svekkes marginene som følge av et varslet overskudd av melk.
– Etter en periode med melkemangel i fjor ble de statlig fastsatte melkekvotene økt. Høy tilførsel av melk, kombinert med at etterspørselen ikke har vokst like mye som prognosene tilsa, har ført til et overskudd av melk. Det er positivt at det er god fart i norsk melkeproduksjon, samtidig som et overskudd bidrar til å svekke lønnsomheten i TINEs industri. Vi forventer at dette vil justere seg med reduserte kvoter neste år, sier Freuchen.
God sommer for Diplom-IS
De norske datterselskapene har oppnådd en vekst i salgsinntekter på 4,7 prosent. Veksten kommer særlig fra godt salg i Diplom-Is gjennom sommeren.
– Når været spiller på lag, ser vi hvor sterkt iskrem står i folks sommertradisjoner. Det varme juli-været bidro til den sterkeste salgsmåneden i Diplom-Is noensinne, med Royal Trippel, Krone-Is og Sandwich som de mest solgte iskremene, fortsetter konsernsjefen.
Den totale EBIT-marginen i de norske datterselskapene er forbedret sammenlignet med samme periode i fjor.
Internasjonalt: Vekst i salgsinntekter – påvirkes av toll og valuta
TINE International økte salgsinntektene med 3,6 prosent i andre tertial 2025 sammenlignet med samme periode i fjor. Justert for valuta var veksten 4,7 prosent. Samtidig svekkes lønnsomheten som følge av toll, valuta og høyere råvarekostnader.
– Den geopolitiske situasjonen og økte tollbarrierer påvirker også oss. Det skaper usikkerhet og øker risikoen for ubalanse mellom tilbud og etterspørsel i markedet. Endringene i verden minner oss om hvor viktig et sterkt og bærekraftig norsk matsystem er. Ved å forenkle og effektivisere hele verdikjeden skal vi sikre matproduksjon i hele landet, til beste for både forbrukerne og den norske bonden, avslutter konsernsjefen.
Se ellers vedlagt børsmelding.