Det er spennende å jobbe med teknologi i TINE

Et sterkt, fremoverlent og kompetent digitalt fagmiljø i TINE er helt sentralt både for vår daglige drift, men også for å rigge selskapet vårt for fremtiden. TINE IT og Digitalisering er i dag et eget konsernområde, som skal støtte og levere tjenester til TINE, men også til våre datterselskaper slik som Diplom-is, Wernersson Ost og Norseland. Her er noe av det vi har jobbet med i det siste, og våre viktigste satsningsområder i tiden fremover!

Datadrevet innovasjon og maskinlæring

I 2022 ble TINE tildelt andreplassen under Dataforeningens innsiktspris for vår nyskapende tilnærming til data og informasjonsbehandling. Prisen ble tildelt TINE fordi vi har lykkes med å utvikle en kommersiell informasjonsportal. Portalen har blitt en integrert del av virksomhetens daglige drift, brukt av et bredt spekter av kommersielle team, konsernledelsen og ulike ledergrupper.

Formålet med den nye portalen går langt utover bare å presentere data. Den fungerer som en sentralisert plattform som erstatter mange lokale rapporter og individuelle løsninger. Gjennom dette initiativet har TINE skapt et helhetlig informasjonsmiljø, hvor all informasjon samles på ett sted. Dette har gitt oss én sannhet for alle de kommersielle områdene i TINE.

"- Med andreplassen i Dataforeningens innsiktspris har vi klart å vise oss som en ledende aktør innen bruk av data og innsikt for å styrke vårt konkurransefortrinn og oppnå bærekraftig suksess i dagens komplekse forretningsmiljø,"

- Olga Sergeeva, Leder, Analytics

 

Rå på kommersiell informasjonskanal

Maskinlæring og avansert analyse er en integrert del av vår Kommersiell informasjonsportal. Et eksempel er avansert statistisk modellering av viktige drivere for valg av merkevare for en forbruker. Dette er analyser som tidligere ble kjøpt av eksterne leverandører, men som nå som blir beregnet bak enkle brukergrensesnitt og støtter beslutninger rundt merkevareutvikling.

"– I TINE har vi stort fokus på bruk av data og dele innsikt for å effektivisere prosesser og skape inntekter for norske bønder over hele landet. Vi må møte forbruker- og kundebehov best mulig gjennom å ha de riktige produktene, i riktig format, til riktig pris – i de salgskanalene vi har"

- Henrik Bachke Madsen, Konserndirektør TINE IT og Digitalsiering

 

IT gir økt salg og bedre kundeforståelse

TINE står foran spennende tider med to innovative prosjekter som er under utvikling: først og fremst jobber vi med å lansere en helt ny nettbutikk. Nettbutikken er et resultat av intern innsats og banebrytende utvikling for å skape en brukervennlig plattform som gir kundene - de du og jeg kjøper melk av - en enda bedre handleopplevelse. Med fokus på "headless" arkitektur, moderne design og teknologier som React og Next.js og bransjeledende komponenter som Algolia, Contentful og Crystallize, har TINE investert betydelige ressurser internt for å sikre at den kommende nettbutikken møter og overgår forventningene til kundene.

I tillegg til nettbutikkprosjektet har TINE også satt i gang arbeidet med å implementere et CRM-system basert på Microsoft Dynamics. Dette systemet vil bidra til å styrke kundeinteraksjonen, forbedre effektiviteten og gi bedre innsikt i kundeadferd. Ved å benytte seg av avansert teknologi og dataanalyse, er målet vårt å skape en mer personlig tilnærming til kundeservice og samtidig optimalisere interne prosesser for å oppnå en mer smidig drift.

"Med disse to spennende prosjektene viser TINE sitt engasjement for innovasjon og evnen til å tilpasse seg stadig skiftende teknologiske landskap for å imøtekomme kundenes behov på en mer effektiv måte. Disse initiativene representerer ikke bare en investering i selskapets fremtid, men også en forpliktelse til å levere høy kvalitet og verdi til kundene."

- Stina Korsbøen, IT-Direktør Forretningstjenester og Kommersiell Støtte

 

Operasjonell teknologi og industri 4.0

Hvilke teknologier vil være viktige for et produksjonsselskap i fremtiden? Vi tror det er mange, og at vi ikke helt vet hva fremtiden bringer - men at vi som konsern, avdeling og enkeltpersoner skal og må være med å definere utviklingen.

TINE IT og Digitalisering har derfor opprettet et eget område som spisser seg mot konsernområdet TINE forsyning, som i dag er ansvarlig for alt av produksjon og logistikk. Dette er viktig for å digitalisere og automatisere prosesser som vil bidra til løfte industrien til neste steg.

Digitaliseringen og automatiseringen omfatter blant annet Big Data, analyse, Internet of Things, skytjenester, robotisering, sensorer, og mye mer. Hele spennet av IKT-systemer og avanserte digitale teknologier legger til rette for den fjerde industrielle revolusjon.

Avansert digital teknologi vil også være nødvendig for å sikre grønne og bærekraftige produksjonsprosesser, i tillegg til å sikre bærekraftighet i produkters livsløp.

 

TINEs nye integrasjonsplattform

"Et omfattende, digitalt styrkeløft for å effektivisere hele verdikjeden, fra fjøs til butikkhylle."

- Siri Torgersen, Direktør, Plattform og Integrasjon

Vi jobber kontinuerlig med å bygge og videreutvikle en robust integrasjonsplattform, med gode rutiner og prosesser for hvordan integrasjoner skal håndteres. Dette er fundamentalt for digitaliseringen i TINE.

Med bakgrunn i den nye integrasjonsplattformen har vi startet en storstilt modernisering av applikasjonslandskapet, og implementert en avansert planleggings- og rutemotor som ikke bare henger sammen med ERP-løsningen, men også salgsprognoseløsninger, CRM, og systemet for logistikkplanlegging og -gjennomføring. Det gjør at vi nå kan planlegge produksjonen helt ned til timenivå ved de fleste anlegg.