Himmel med sol bak sky

Derfor trenger du vitamin D

Sola er naturens beste kilde til vitamin D, men i Norge er det lite sol store deler av året. Vi må derfor få i oss vitamin D gjennom mat eller tilskudd. Fet fisk og tran er de viktigste kildene.

Sola bidrar med om lag 90 % av vitamin D inntaket vårt, og de resterende ti prosentene må vi tilføre gjennom kostholdet. Det er vanskelig å få i seg nok vitamin D gjennom kosten uten å ta tilskudd. Myndighetene har pålagt produsenter av smør og margarin å berike med vitamin D, men disse produktene er tilsatt så lite at det ofte ikke er nok.

Har flere funksjoner i kroppen

Vitamin D er viktig for at kalsium og fosfor skal tas opp og utnyttes normalt i kroppen, og bidrar derfor til å bygge og vedlikeholde et sterkt skjelett. I tillegg er vitamin D viktig for at musklene og immunsystemet skal fungere normalt. Det foregår mye forskning på vitamin D, og det er mulig vitaminet har flere viktige funksjoner, men uansett er man sikre på at vitamin D er for alle.

Hvor mye vitamin D trenger jeg?

De fleste nordmenn anbefales 10 mikrogram per dag (www.matportalen,no). Gravide og personer over 75 år er anbefalt å få i seg mer. Du får dekket behovet på 10 mikrogram med en barneskje tran daglig og fet fisk 2-3 ganger i uka. Fet fisk er den beste kilden til vitamin D, slik som ørret, laks og sild. I tillegg er også rogn og eggeplomme naturlige kilder.

Flere typer melk er beriket

Melk er en viktig kilde til kalsium. Myndighetene anbefaler å berike drikkemelk med vitamin D. Lettmelk 0,7%, Styrk, laktoseredusert melk, smaksatt skolemelk og Biola® er tilsatt vitamin D. Avhengig av hvilken type du velger vil 100 gram, eller 1 dl beriket melk, gi deg mellom 0,4 og 0,8 mikrogram vitamin D. 

 

 

Biola® med vitamin D for immunforsvaret

Hele Biola® -serien er nå tilsatt vitamin D og ingen varianter er lenger tilsatt fiber. Men smaken er den samme.

Beinskjørhet i Norge

Årsakene til beinskjørhet er sammensatte og komplekse. Et sunt kosthold med tilstrekkelig kalsium og vitamin D, i tillegg til fysisk aktivitet, er viktig for å forebygge beinskjørhet.