Himmel med sol bak sky

Derfor trenger du vitamin D

Vitamin D er viktig for skjelettet fordi det regulerer opptaket og omsetningen av kalsium. Det er få naturlige kilder til vitamin D i kostholdet, og på sommerhalvåret er sola den viktigste kilden til vitamin D. Huden danner nemlig D-vitamin i sola.

Har flere funksjoner i kroppen

Vitamin D sørger for at kalsium og fosfor tas opp og utnyttes i kroppen, og vitaminet bidrar derfor til bygge og vedlikeholde skjelettet. I tillegg er vitamin D viktig for at musklene og immunsystemet skal fungere normalt*. Det foregår mye forskning på vitamin D, og det er mulig vitaminet har flere funksjoner som vi ennå ikke kjenner til.

Hvor mye vitamin D trenger jeg?

Både barn og voksne bør få i seg 10 mikrogram D-vitamin hver dag. Eldre over 75 år bør få i seg 20 mikrogram hver dag (1), fordi huden danner mindre D-vitamin gjennom sola med alderen. Fet fisk, slik som ørret, laks og sild, er den største naturlige kilden til vitamin D i kostholdet. I tillegg er også rogn og eggeplomme naturlige kilder. Du får dekket dagsbehovet på 10 mikrogram med en porsjon fet fisk (115 g), eller med en spiseskje tran.

Mangel på vitamin D

I Norge står sola for lavt på himmelen i vinterhalvåret til at det dannes nok vitamin D gjennom huden. Kostholdet er i disse måneden den viktigste kilden til vitamin D. Man er spesielt utsatt for å få mangel om man ikke tar tilskudd gjennom vinterhalvåret, som for eksempel tran. Personer med mørk hud danner også mindre vitamin D enn personer med lys hud.

Flere typer melk er tilsatt vitamin D

Myndighetene anbefaler å tilsette vitamin D til drikkemelk. Enkelte av TINEs melkedrikker er beriket med vitamin D. Avhengig av hvilken type du velger vil 100 gram, eller 1 dl beriket melk, gi deg mellom 0,4 (8 %') og 0,8 (16 %') mikrogram vitamin D. Selv om de produktene som er tilsatt vitamin D ikke bidrar med så mye, så beskytter det mot alvorlig mangel, spesielt hvis man spiser lite fet fisk.

'av referanseverdien

*Som del av et variert og balansert kosthold og en sunn livsstil bidrar vitamin D til normalt opptak av kalsium og fosfor. Vitamin D bidrar også til å opprettholde et normalt skjelett, normal muskelfunksjon, og til immunsystemets normale funksjon.

 

Kilder:

  1. Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet

Derfor trenger du fosfor

Sammen med kalsium, vitamin D og vitamin K er fosfor viktig for å bygge og vedlikeholde skjelettet. Melk og melkeprodukter er den største kilden til fosfor i et vanlig norsk kosthold.

Derfor trenger du kalium

Kalium er et mineral vi blant annet trenger for transport av stoffer inn og ut av cellene. Kalium finnes i nesten all mat.

Derfor trenger du riboflavin

Kroppen trenger blant annet riboflavin for å omsette jern. Melk og melkeprodukter er den viktigste kilden til riboflavin i det norsk kosthold.