På TikTok har det blitt veldig populært å stavmikse cottage cheese til en kremaktig konsistens.

Viral TikTok-trend: Cottage Cheese-etterspørsel til topps

Cottage Cheese-oppskrifter på TikTok har bidratt til at cottage cheese er i vinden som aldri før. Nå lanserer TINE en helt ny variant.

Et raskt søk på #cottagecheese gir 920(!) millioner treff på TikTok. Her benyttes den kjente proteinrike ferskosten i alt fra brødoppskrifter til iskrem. Det merkes godt på etterspørselen også her til lands. Bare i august ble det solgt 14 prosent mer cottage cheese i år enn på samme tid i fjor.

 

Trender på TikTok
– På TikTok har det blitt veldig populært å stavmikse og piske cottage cheese slik at det får en mer kremaktig og «klumpefri» konsistens, og dette har nok ført til at enda flere har fått opp øynene for de mange ulike bruksmulighetene dette produktet egentlig har, sier Audrey Delaporte Pedersen, merkevareansvarlig for cottage cheese i TINE.
 
Cottage cheese er en ferskost som er naturlig rik på protein, og med lite fett – noe som passer i et balansert kosthold for de aller fleste. Så langt i år har TINE sett en vekst på tvers av alle varianter. TINE surfer på bølgen og lanserer nå også en helt ny variant, nemlig Cottage Cheese Mager med smak av vanilje.

 

– Vi ser at cottage cheese benyttes til å lage alt fra iskrem til pannekaker, brød og dip. Fra før benytter mange den i frokost-bowl, i smoothie eller i matlaging, sier Pedersen og legger til:

 

– Ved å lansere en smakssatt variant håper vi å gjøre denne attraktiv for enda flere, og tilby mer variasjon til dagens brukere.
 
Økt etterspørsel
Siden 2011 har salget av det magre og proteinrike meieriproduktet doblet seg.
 
– Vi ser en formidabel vekst og en tydelig trend der folk etterspør proteinrike produkter. Hver andre nordmann oppgir at proteiner er noe de ser etter når de velger produkter. I tillegg viser innsikt at forbrukerne ønsker større smaksvariasjon og inspirasjon til ulike bruksområder, avslutter Pedersen.
 

Vedlegg: