Verdens største stafett for barn må avlyses

TINE er stolt sponsor av breddeidrett, og gjennom samarbeidet med Norges Friidrettsforbund og Norges Fotballforbund deltar over 180.000 barn og unge hvert eneste år på TINEstafetten og TINE Fotballskole.

I situasjonen Norge befinner seg i nå og med anbefalinger fra myndighetene om å avlyse store arrangementer har TINE og Norges Friidrettsforbund bestemt at TINEstafetten 2020 må avlyses.

Tid for å ta vare på hverandre

TINEstafetten skulle gått av stabelen 12. mai, men det er nå besluttet at dette avlyses. Sponsorsjef i TINE, Ann-Kristin Syversen, forteller at avgjørelsen satt langt inne, men at det er det riktige.

– TINEstafetten arrangeres i skoletiden og vi hadde gledet oss til all idrettsgleden og samholdet som skulle skje på over 300 arrangementer over hele landet. På Bislett stadion skulle det vært samlet over 5000 glade og spente barn. Arrangementene kan dessverre ikke bli gjennomført i år slik situasjonen er og det er derfor riktig å avlyse. Nå er det tid for å ta vare på hverandre i situasjonen vi er i og jobbe for et fantastisk arrangement i 2021, sier hun.

Sponsorsjefen forstår at mange barn kommer til å bli skuffet.

– Det er mye som er usikkert i denne situasjonen, samtidig vet vi at ting vil gå tilbake til normalt etter hvert. Da vil ildsjeler i hele idretts-Norge stå klare til å bidra til at over 110 000 barn får løpt TINEstafetten igjen i 2021, sier Syversen.

Fotballklubber over hele Norge kan miste 50 millioner

For TINE Fotballskole ser det litt lysere ut. Fotballskole-arrangørene oppfordres til å finne alternative datoer fra august. Hver sommer gjennomføres det 450 TINE Fotballskoler og totalt 70 000 barn deltar. Vanligvis blir fotballskolene gjennomført i en tidsperiode fra mai til oktober der de fleste klubbene arrangerer i juni.

– Vi har i samråd med Norges Fotballforbund avlyst Fotballskolene som skulle arrangeres i mai. Videre oppfordrer vi nå alle arrangører å flytte TINE Fotballskole som skulle vært i juni og juli til august eller utover høsten, foreller Syversen.

Inntektene fra TINE Fotballskole går uavkortet til klubbene. Det kan derfor være kritisk for flere fotballklubber om det ikke er mulig å gjennomføre. Inntekten kommer fra deltakeravgift som betales av foreldre.

– Samlet gir TINE Fotballskole en inntekt på ca. 50 millioner til fotballklubber over hele Norge, samtidig som tusenvis av barn gleder seg til å delta på fotballskole i sitt nærområde. Det er derfor viktig at vi legger til rette for at så mange som mulig kan gjennomføre på et senere tidspunkt, sier Syversen.

Fotballglede i over 20 år

Norges Fotballforbund og TINE gjør forløpende risikovurderinger knyttet til gjennomføring av årets Fotballskoler og vil løpende oppdatere med ny informasjon.

– TINE Fotballskole er et fantastisk prosjekt som gjennom over 20 år har bidratt til samhold og fotballglede for barn og unge, og vi håper selvsagt det vil være trygt å gjennomføre i år også. Vi forholder oss til de gjeldende offisielle rådene fra Folkehelseinstituttet og vurderer gjennomføringen fortløpende, avslutter Syversen.

Fakta om TINEstafetten

TINEstafetten er Norges desidert største ungdomsmønstring med over 110 000 påmeldte elever fra 6.- 9. klassetrinn i 2019. Det er ti deltakere på hvert lag (fire gutter og fire jenter + to reserver) som løper 200 meter hver. TINEstafetten arrangeres den 10. mai med noen få unntak, på 300 idrettsarenaer rundt om i landet.

Det var Norges Friidrettsforbund som i 1993 henvendte seg til TINE for å få sponset en friidrettstafett på skoler. TINE ble med på dette samarbeidet for å motivere til økt fysisk aktivitet og bevissthet rundt kosthold hos ungdom. Norges Friidrettsforbund er teknisk ansvarlig for gjennomføringen av samtlige arrangementer.

Fakta om TINE Fotballskole

TINE Fotballskole er NFFs offisielle fotballskole og er et samarbeid mellom Norges Fotballforbund og TINE. God fotballaktivitet, trygg og god sosial ramme, samt sunt og variert kosthold er sentrale stikkord for TINE Fotballskole.

Til sammen deltar rundt 70 000 barn på TINE Fotballskole i året. Fordelt på 460 arrangementer, som varer fra tre til fem dager. Samtlige klubber som er tilsluttet NFF, kan søke om å arrangere TINE Fotballskole. NFF leverer innholdet og kvalitetssikrer alle fotballskolene.

Tine logo ta vare på hverandre