TINE vant Helse- og omsorgsdepartementets pris – Sunnere produkter

Helse- og omsorgsdepartementet har kåret de aktører i matvarebransjen som har gjort en særlig innsats i arbeidet for bedre kosthold. TINE vant for sin innsats for fettreduksjon i melka.

­Fettinnholdet i TINEs to lettmelker, TINE lettmelk 1,0% og TINE lettmelk 0,5%, ble redusert fra 1,2% og 0,7% til 1,0% og 0,5% fett i februar 2019. En reduksjon på 0,2 g fett/100 g høres kanskje ikke så mye ut, men med et stort salgsvolum som TINE lettmelk har, utgjør endringen til sammen en reduksjon i mettet fett på ca 240 tonn per år. I et folkehelseperspektiv er de små reduksjonene i hverdagsproduktene viktige og av stor betydning for inntaket av mettet fett i befolkningen, var noe av det juryen trakk frem i sin begrunnelse.

-Folkehelsa er en viktig del av vårt samfunnsansvar og vi jobber hele tiden for å oppfylle vår del av intensjonsavtalen ved å sørge for at produktene vi tilbyr er en naturlig del av et variert kosthold. Da må de også være bærekraftige, sunne, næringsrike og ikke minst; smake veldig godt. Når vi klarer å redusere fettinnholdet i melka, selve kronjuvelen vår, og samtidig beholde den samme gode smaken og den fantastisk rike sammensetningen av viktige næringsstoffer, ja da er det utrolig hyggelig å få en pris som dette, sier konsernsjef Gunnar Hovland.

Arbeidet fortsetter

Ost er det neste hverdagsproduktet TINE ønsker å gjøre en innsats på. Målet er å få 10% av forbrukere til å velge varianter med mindre fett, og spesielt Nøkkelhullsmerkede produkter innen 2025.

-Potensialet her er stort, og vi opplever at folk ønsker å spise sunt og mindre fett. Hvitost er nordmenns ubestridte pålegg nr. 1, derfor blir god smak viktig for at vi skal nå dette målet. Lavere fettinnhold gir i utgangspunktet mindre smak. Derfor har vi jobbet knallhardt med produktutvikling for å skape lettere varianter som er fullverdige alternativer i hverdagen, forteller Unn Grønvold Nikolaisen, kategoridirektør for ost i TINE.

I disse dager kommer vi med en forbedret Norvegia Lettost, som gjør at den ligger tettere i smak og konsistensen på Norvegia original. Sammen med nylanseringer som Norvegia Smørbar lettost med paprika og pepper, og en TINE revet proteinrik lettost, vil osten lanseres denne vinteren som et ledd i å tilby forbrukere et bredt utvalg i lettsegmentet.
-Forbrukere forteller oss at de ønsker større utvalg av lettere oster, og vi lanserer derfor lettoster på flere praktiske formater som tube og revet, i tillegg til skivet og blokkformater som vi har fra før, fortsetter Grønvold Nikolaisen.

Samarbeid er en nøkkel til suksess

– Når bransjen står sammen så får vi til veldig mange ting. Det er intensjonsavtalen et bevis på. Endring av forbruksvaner er et arbeid som løses best i tett samarbeid med kunde og utsalgsstedene. Vi tror målsetninger om økt forbruk av lettoster krever en vennlig dytt i riktig retning når det gjelder sortiment, plassering i butikk og aktivisering –gjerne kalt nudging. Denne type samarbeid ser vi økt interesse for hos våre kunder og tror vi er noe av nøkkelen for å lykkes med å vri forbruket over på de lettere variantene, avslutter Unn Grønvold Nikolaisen.

Om utmerkelsen

Utmerkelsene er en del av helsemyndighetenes intensjonsavtale med matbransjen for å tilrettelegge for et sunnere kosthold. Avtalens formål er å redusere befolkningens inntak av salt, tilsatt sukker og mettet fett, og øke inntak av frukt og grønt, grove kornprodukter og sjømat.

Vedlegg:

Siste saker