TINE investerer 25 millioner for å møte etterspørselen etter Cottage Cheese
TINE opplever stor etterspørselsvekst etter Cottage Cheese. Med en økning på 42 % sammenliknet med i fjor, har anlegget på Frya både utvidet produksjonstiden og økt bemanningen. Nå er det også bestemt at anlegget skal investere 25 millioner for å øke kapasiteten.
Poduksjonen av TINE Cottage Cheese har skutt i været siden september 2023, og selv om det er satt i gang lørdagsproduksjon vil ikke dette være nok til å dekke etterspørselen.
Investerer nesten 25 millioner for å øke produksjonskapasiteten
Så langt i år har produksjonen økt med hele 42 % sammenlignet med samme periode i fjor. For å sikre at vi kan levere på den økte etterspørselen framover, skal TINE investere hele 24,5 millioner kroner for å utvide produksjonskapasiteten på Frya.
– Dette er bare ett av flere grep vi tar for å møte endrede forbrukerpreferanser og sikre at vi kan levere på etterspørselen i markedet. Cottage Cheese er i vinden, og vi er klare til å sørge for at produktet blir lett tilgjengelig for alle som ønsker et sunt, proteinrikt og ikke-ultraprosessert alternativ i kostholdet. Det er veldig gøy at interessen for produktene vi har jobbet så mye med å utvikle, er så stor, sier Sigrid Svanborg, anleggssjef på Frya.
Investeringen vil være et viktig tiltak for å sikre leveringsevnen på lengre sikt.
Proteintrenden fortsetter – når også et yngre publikum
Forbrukere har i økende grad begynt å etterspørre proteinrike og mindre prosesserte produkter, og her har TINE Cottage Cheese blitt en favoritt – med god hjelp fra sosiale medier.
For ett år siden hadde vi tre varianter på boks: Original Cottage Cheese, Mager Cottage Cheese og Mager laktosefri Cottage Cheese. Nå har to nye varianter inntatt markedet og blitt manges favoritt: Cottage Cheese vanilje og Cottage Cheese Mager i 770 grams beger. Og om kort tid kommer enda en nyhet; TINE Cottage Cheese mager Mango UTEN.
– Vi ser at de nye lanseringene har klart å rekruttere flere yngre forbrukere under 30 år, men vi ser også at de mellom 30 og 60 år bruker Cottage Cheese i mye større grad enn før, sier Audrey Delaporte Pedersen, merkevareansvarlig for Cottage Cheese i TINE.
Kontaktpersoner:
Sigrid Svanborg, tlf. 99696138
Audrey Delaporte Pedersen, tlf. 94108838