Stor vekst for proteinrike meieriprodukter – har tredoblet omsetningen

For alle som er opptatt av trening og kosthold er det nesten umulig å scrolle på TikTok uten å bli bombardert med cottage cheese og andre «protein-tips». En av landets største produsenter av proteinrike meieriprodukter, TINE, har måttet ansette flere på meieriet i Tana for å møte etterspørselen.

En studie fra Brandwatch viser en markant økning i hvor ofte folk søkte etter «high protein». På sosiale medier har søkeinteressen for proteinrikt kosthold økt med 32 prosent i fjor sammenlignet med året før.

Eventyrlig vekst

– Det er tydelig at mange nordmenn, og spesielt unge, er opptatt av trening og kosthold. Og etterspørselen etter proteinprodukter fortsetter bare å øke. I løpet av de siste tre årene har vi tredoblet omsetningen, sier Anniken Volckmar i TINE, som merker interessen godt.

Ifølge Spisefakta er trenden størst blant unge, og hele en av fem mellom 15-24 år oppgir at de drikker proteindrikker.

– Det er en liten overvekt av menn, men trenden er også å se blant kvinner. I tillegg viser undersøkelsen at høyt proteininnhold jevnt over er en viktig del av kostholdet for alle aldersgrupper og begge kjønn, sier Volckmar.

SoMe-trend

Bare i fjor produserte TINE 9744 tonn av proteinserien YT og økte omsetningen med 58 prosent. Fra 2019 har YT-serien vokst med hele 285 prosent. Når OL-utøverne reiser til Paris i sommer får de med seg nyheten YT Restitusjonsdrikk PRO som er skreddersydd for de som trenger ekstra restitusjon mellom øktene.

– Det er utrolig gøy å se at produktene treffer så godt. Det har vært en vanvittig innsats fra våre ansatte for å klare å levere. Vi har faktisk måttet ansette flere for å møte etterspørselen, sier Eirin Beate Utsi, anleggsleder på Tines meieri i Tana. Der produserer de proteinyoghurt i mange ulike smaker og varianter.

I tillegg til økt etterspørsel etter YT-produkter, øker populariteten også for andre meieriprodukter med høyt proteininnhold, som for eksempel cottage cheese. Tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at cottage cheese hadde en økning på 14,4 prosent i fjor, i fjerde kvartal var økningen på hele 35 prosent.

– Økningen vi opplever ser ut til å ha en klar sammenheng med hva som rører seg i sosiale medier. Det ble helt tydelig etter at enkelte butikker ble utsolgt for cottage cheese med vaniljesmak etter at is-oppskrifter med Cottage Cheese gikk viralt i fjor, sier Volckmar.

Vedlegg: