Spesialitet til geiterømme

Under TINEs eget årsmøte fikk vi utdelt Spesialitet-merket for to produkter: Lettrømme fra Nord og Setedalssmør. Begge produktene kommer fra små meierier og har en klar lokal forankring.
TINE Lettrømme fra Nord er et av produktene som fikk Spesialitet-merket.
TINE mottok også utmerkelsen for Setesdalsmør.

– Dette er virkelig noe helt nytt i butikken, lettrømme av geite- og kumelk. Attpåtil fra Nord-Norge. Her snakker vi både unik smak og en god historie, sa direktør i Matmerk, Nina Sundqvist, da hun delte ut flere Spesialitet-merker på TINEs årsmøte.

– Mye har skjedd i Meieri-Norge. Når det gjelder geit har det vært en hel liten revolusjon, rett og slett. Kvaliteten på norsk geitemelk har aldri vært bedre, og nå kommer stadig nye produkter ut i butikk, som denne lettrømmen. At gamle, lokale smøroppskrifter også kommer til heder og verdighet igjen, er veldig bra. TINE skal ha velfortjent ros for å satse på den unike smaken og den gode historien, sier Sundqvist.

Flott anerkjennelse

– Å få tildelt Spesialitet-merket er en flott anerkjennelse for det arbeidet TINEs ansatte gjør hver eneste dag for å skape de beste produktene forbrukeren ønsker seg. Vi er stolte av at det jobber så mange fagfolk i TINE, som hele tiden strekker seg for å bruke de flotte lokale råvarene vi har i dette landet. Spesialitet-merket bidrar til å synliggjøre og løfte disse menneskene og produktene slik at de lokale spesialitetene blir mer tilgjengelige for den norske forbrukeren, sier markedsdirektør Kathrine Mo i TINE.

– Det er stor stas å få denne utmerkelsen og vite at flere får øynene opp for de unike smakene som vi og geitene jobber så hardt for, sier geitemelkprodusent Bjarne Leonardsen.

Spesialitet-merket Årsmøtet 2015
Fra venstre: Melkeprodusent Bjarne Leonardsen, Matmerkdirektør Nina Sundqvist og styremedlem i TINE, Askil Eggebo. Foto: Olav Håland

Les hele saken hos Matmerk.