TIL TOPPS: Oscar Ludvik Sveen, Anna Nishimura og Lea Friis-Henriksen tok førsteplassen i TINE Matcup. Lea Friis-Henriksen ble også

Rosenvilde videregående skole til topps i TINE Matcup

Etter en intens kokkekonkurranse var det til slutt elevene fra Rosenvilde videregående skole i Bærum som tok hjem seieren i den landsomfattende og prestisjefulle matkonkurransen TINE Matcup på fredag.

En av Norges mest meritterte kokker og tidligere kaptein på det norske kokkelandslaget, Gunnar Hvarnes, berømmer det skyhøye nivået i årets konkurranse.

- Jeg er mektig imponert over nivået alle disse unge talentene har vist i dag. Vi fikk servert en treretters meny basert på gode norske råvarer, med kreativitet og kvalitet til fingerspissene, sier Hvarnes.

Laget fra Strinda videregående skole tok andreplassen, mens Herøy videregående skole havnet på tredjeplass.

Serverte landets fremste kokker

TINE MatCup er en landsomfattende kokke- og servitørkonkurranse for norske VG2-elever, og arrangeres av TINE og Norske Kokkers Landsforening (NKL). Fem av totalt 44 lag tok seg til finalen i Stavanger, der de fikk muligheten til å teste sine ferdigheter mot de beste fra hele landet. Til bords og i dommerpanelet satt noen av landets fremste kokker og servitører. I tillegg til Gunnar Hvarnes som hoveddommer, var blant annet Bocuse d`Or Europa-vinner Christian André Pettersen blant gjestene elevene serverte.

- Jeg må si at fremtiden for bransjen har gode utsikter når man ser på hva disse finalistene har levert, sier visekonsernsjef i TINE, Ann-Beth Freuchen.

Vil få flere til å velge matfagene

Målet med TINE Matcup er å bidra til økt rekruttering til restaurant- og matfag. Etter to år med pandemi opplever bransjen at behovet for dyktige og kompetente fagarbeidere har blitt enda større.

- Vi må sikre at norske mattradisjoner får verdige forvaltere også i fremtiden, slik at Norge kan forbli i den kulinariske verdenstoppen. Vi har en viktig rolle i å ivareta og videreføre norske mattradisjoner, og lære nye generasjoner å ta i bruk de fantastiske norske råvarene som blir produsert av tusenvis av bønder rundt om i hele landet, sier Freuchen.

Arrangementet har blitt en viktig arena for fremadstormende norske kokker. Elevene serverte blant annet hjemmelaget pasta, lam og et flambert vaffelhjerte til dessert.

- De kreative kokkene og servitørene bidrar med mye inspirasjon og matglede. Og det er stas å tenke på at flere av dagens fremste kokker og servitører har hatt TINE Matcup som sin første konkurranseopplevelse, fortsetter visekonsernsjefen i meieriselskapet.

Om konkurransen:

• Totalt 44 lag deltok i årets konkurranse. Konkurransen består av en teoretisk del der hvert lag sender inn svar på en menyoppgave. Deretter ble 23 av disse valgt ut til å konkurrere mot hverandre i fem semifinaler rundt om i landet. Fra hver semifinale gikk ett lag videre, og det var disse fem lagene som møttes til finalen i Stavanger.
  • Konkurransen er en lagkonkurranse, hvor hvert lag består av 2 kokkeelever, 1 servitørelev og 1 lagleder.
  • Bedømmingen gjøres ut fra en skala hvor smak er mest avgjørende. Orden, hygiene, arbeidsteknikk, faglig utførelse, presentasjon og anretning er også en del av det som blir vurdert.
  • Følgende fem lag deltok i konkurransen:
    • Tre skarpakniva  -Voss VGS
    • Brask og Bram – Herøy VGS