Oppfordrer hele Norge til å løpe sammen, hver for seg

Covid-19 satt en stopper for normal gjennomføring av årets TINEstafett. Men i stedet for å avlyse helt, er det den 12. mai duket for felles stafett hvor det oppfordres til å løpe sammen, hver for seg. Friidrettsforbundet og TINE håper nå hele Norge vil være med å lage verdens største stafett – i nytt format.

Nasjonal løpefest i ny drakt
Norges Friidrettsforbund og TINE arrangerer hvert år TINEstafetten for skoleelever fra 6.–9. klasse. Det er få arenaer som samler like mange barn og unge som TINEstafetten, og nettopp derfor kan ikke stafetten gjennomføres helt som planlagt i år. Friidrettsforbundet og TINE følger anbefalingene fra Folkehelseinstituttet og har derfor annonsert at stafetten på normal måte ikke blir gjennomført i år. Det betyr likevel ikke at alt håp er ute for den nasjonale løpefesten. Faktisk er ambisjonen å få med enda flere.

– Vi kan ikke løpe sammen fysisk i år, men vi kan likevel løpe hver for oss og samles digitalt. I over 25 år har vi én dag i året satt fokus på løpeglede, samhold og mestringsfølelse. Nå mer enn kanskje noen gang er det viktig å opprettholde dette. Målet med stafetten er å fremme fysisk aktivitet og breddeidrett blant norske barn og unge, og det ønsker vi å få til i år også – selv om arrangementene ikke vil bli helt som planlagt, sier Ann Kristin Syversen, sponsorsjef i TINE.

For i år arrangeres nemlig TINEstafetten i et nytt format. På TINEstafettens Facebook-arrangement oppfordres ikke bare elever på alle trinn, men også familier og venner landet over den 12. mai til å delta, der de er. Klokken ni på morgenen vil det sendes en live-sending på Facebook med flere kjente fjes, og i løpet av dagen oppfordres det til å løpe en distanse på 200 meter. Familier og lærere registrerer i etterkant hvor mange som var med å løpe.

– Hvert år løper ca. 110 000 barn TINEstafetten. Når vi nå arrangerer stafett hvor alle som vil kan delta, har vi selvsagt et håp om at vi får minst like mange til å være med. Hvem vet, hvis dette blir en suksess er det kanskje noe vi fortsetter med – ved siden av den tradisjonelle stafetten – i kommende år også, sier Syversen som gleder seg stort til stafettdagen.

Svært viktig å overholde smittvernsråd
Friidrettsforbundet og TINE understreker at selv om det oppfordres til å løpe, er det utrolig viktig at man ikke møtes for å løpe flere sammen.

– Situasjonen endrer seg hele tiden, og vi vet ennå ikke om elever er tilbake på skolen eller fremdeles skal holde seg hjemme når vi kommer til mai. Det er uansett utrolig viktig at vi overholder smittevernsrådene fra Folkehelseinstituttet og at man ikke samles for å løpe sammen, sier Linn Baarlid, prosjektleder i Friidrettsforbundet.

Mange måter å løpe på
Linn forteller at det er mange ulike måter å løpe 200 meter på, som også ivaretar sosial distansering.

– Frem mot stafettdagen kommer vi til å dele ulike tips og råd via Facebook. Du kan for eksempel markere opp 200 meter i gaten utenfor huset, løpe frem og tilbake i hagen, eller rett opp og ned-løping inne i stuen. Her er det kun kreativiteten som setter en stopper, sier hun.

Slik deltar du

• Klokken 09.00 den 12. mai sender TINE og Friidrettsforbundet en live-sending på Facebook. Her blir det morsom underholdning og gjensyn med flere kjente ansikter.
  • Etter live-sendingen oppfordres alle til å bruke resten av dagen til å løpe en distanse på 200 meter, der de er. Husk å følge retningslinjer fra Folkehelseinstituttet om smittevern.
  • I etterkant registrerer familier og lærere hvor mange som var med å løpe via et registreringsskjema.