Litago® Uten tilsatt sukker med mer sjokoladesmak

Litago UTEN har vært en favoritt blant norske sjokolademelk-drikkere og nå kommer sjokolademelken med enda mer av den gode sjokoladesmaken. Litago Uten tilsatt sukker er ikke tilsatt sukker, men har et naturlig innhold av sukker fra melk og inneholder søtstoffer.

Inneholder laktose

Den tidligere varianten av Litago Uten tilsatt sukker var laktosefri, mens den nye varianten inneholder laktose. Merkeutvikler for Litago, Berit Fidjeland, forklarer hvorfor.

- Vi har fått tilbakemeldinger om at folk ønsker seg en sjokolademelk uten tilsatt sukker som smaker enda mer sjokolade. Da vi arbeidet med den nye resepten på produktet ble det klart at den nye resepten virkelig leverte på den gode sjokoladesmaken. Litago Uten tilsatt sukker er ikke en del av TINEs laktosefrie serie og det var derfor ikke et kriteria at den skulle være laktosefri, sier Fidjeland.

Samtidig er TINE allerede i gang med arbeidet om å utvikle en ny laktosefri sjokolademelk med deilig sjokoladesmak.

Laktosefri sjokolademelk på vei

I Norge har to til tre prosent av befolkningen diagnosen laktoseintoleranse. Det vil si nedsatt evne til å fordøye melkesukker. I tillegg mener stadig flere at de reagerer på vanlig melk, og at de tåler laktosefrie produkter bedre.

- Derfor er produktene populære blant langt flere enn de som har diagnosen laktoseintoleranse, sier kommunikasjonsrådgiver i TINE, Mimmi Granli.

Selv om salget av laktosefrie produkter utgjør en liten andel av totalsalget til TINE er dette likevel spesielt viktig for noen forbrukere. Salget av laktosefrie produkter har også økt betraktelig de siste 12 månedene. TINE har en rekke produkter som egner seg svært godt for personer med laktoseintoleranse.

– I dag er meieriprodukter den største kilden til kalsium i norsk kosthold, og står for ca. 70 prosent av kalsiuminntaket. Med et variert utvalg av laktosefrie produkter trenger ikke personer med laktoseintoleranse bytte ut meieriprodukter.

Granli forstår at kunder med laktoseintoleranse er skuffet over at Litago Uten tilsatt sukker nå er med laktose.

- TINE tar behovet til kunder med laktoseintoleranse på alvor og har det siste året jobbet med å optimalisere serien av laktosefrie produkter og i den forbindelse snakket med forbrukere. Vi har blant annet redesignet hele serien og i høst kom endelig laktosefri Cottage Cheese som vi vet mange har ønsket seg. En ny og bedre sjokolademelk uten laktose er også på trappene og kommer på markedet på nyåret, avslutter kommunikasjonsrådgiver i TINE, Mimmi Granli.

Av laktosereduserte melkedrikker med smak har TINE også Tinemelk SjokoladeTinemelk Vanilje og Tinemelk Kaffe og Kakao.