Julens favoritter på vei ut til butikk!
For noen, kanskje litt tidlig – mens andre klarer ikke å vente. Nå er juleklassikerne TINE Julebrunost, TINE Norsk Edamer, og fjorårssuksessen Sunniva Presset Eple og Appelsin med kanel og kardemomme i butikk.
300 tonn julebrunost
Julebrunost har selvsagt en helt naturlig plass til jul. Brunost er en klassiker på frokostbordet i jula og den tradisjonsrike julebrunosten har blitt en favoritt blant mange – spesielt de unge.
– Hele 30 prosent av dem som kjøper TINEs julebrunost kjøper ikke brunost til vanlig og vi ser at mange unge virkelig elsker julebrunosten. Så i år har vi lagt listen høyt, og produserer 80 tonn mer julebrunost enn vi solgte i fjor. Totalt produseres det 300 tonn, forteller brand manager i TINE, Kjersti R. Sæthre.
Både brunost og julebrunosten er en viktig del av TINEs julekampanje i år. I fjor ble det helt utsolgt for julebrunosten før jul, så i år har TINE tatt grep.
– I produksjonen står vi på for å klare å produsere nok julebrunost, og vi har mange ansatte som mer enn gjerne jobber litt ekstra for å sikre julebrunost til jul. Allerede har det gått ut over 150 tonn så langt fra våre lagre, sier anleggssjef ved TINE Lom & Skjåk, Frode Aurmo.
Juleklassikere og fjorårets jule-suksess
Fjorårets nykommer Sunniva Presset Eple og Appelsin med kanel og kardemomme har allerede vært i butikk i noen uker. Den ble godt tatt imot i fjor, og ble raskt en favoritt hos mange.
– Vi har store forventinger til at “jule-juicen” blir minst like populær i år, sier Sæthre.
Det samme gjelder klassikerne TINE Norsk Edamer og TINE Norsk Vellagret Edamer. Mange kjøper edamerost mot slutten av julesesongen og lagrer osten i årevis bakerst i kjøleskapet. Så lenge emballasjen er intakt kan en Edamer klare seg i mange år.
– Mange har en spesiell lidenskap for Edamer. Osten har blitt en viktig juletradisjon i mange norske hjem, og selv om produktet er tilgjengelig gjennom hele året skjer rundt 80 prosent av salget i november og desember, avslutter Sæthre.