Folket vil ha rømme i pappbeger

TINEs nye pappbeger selger som bare det og selskapet er klare til å rulle ut pappbeger på flere produkter i 2020. Men, i en mellomfase får pappbegeret plastlokk.

Siden midten av september har TINEs lettrømme i pappbeger vært tilgjengelig i KIWI-butikker over hele landet. Meieriselskapet mottar både ris og ros for den nye emballasjen, og salgsresultatene ser lovende ut.

- Pappbegeret er tatt godt imot og vi får mye tilbakemeldinger, ris og ros. Vi tror dette er fremtidens emballasje og skal jobbe videre for å gjøre begeret enda bedre, sier leder for bærekraft i TINE, Bjørn Malm.

Tar stor risiko

Begeret har 36% mindre Co2-utslipp enn det gamle og TINE har jobbet med prosjektet i lang tid før folk har fått mulighet til å kjøpe det i butikk. Testen i KIWI skulle sikre at begeret fungerer i transport, ute i butikken og ikke minst hjemme hos det norske folk i kjøleskapet og på kjøkkenbordet.

- Et prosjekt som dette er risikofylt og kostbart. Mister vi andeler av rømmesalget betyr dette potensielt millioner av kroner i tapt av salg. Likevel er det helt nødvendig at en stor aktør som TINE er med og bidrar til en mer miljøvennlig utvikling i bransjen. Vi tror folk ønsker mer bærekraftige valg i butikkhyllene og er veldig glad for tilliten folk har vist oss ved å kjøpe det nye begeret selv om det fortsatt ikke er helt optimalt, sier Malm.

Hittil i pilotperioden har rømmebegeret økt i salg uke for uke.

Vi tar andeler på rømme og det viser oss at folk er interesserte i å prøve ny og mer miljøvennlig emballasje. Samtidig får vi tilbakemeldinger på at begeret kan bli enda bedre og det jobber vi med å få til nå, sier Malm.

Plastlokk i mellomfase

Pilotperioden der produkter er i KIWI nærmer seg slutten. Selv med gode salgstall hittil er Malm tydelig på at selskapet fortsatt jobber med å lære det nye begerformatet å kjenne. Det har vært en stor overgang for meieriet som produserer rømmen.

- Blant annet har folk opplevd at forseglingen er vanskelig å få av og at lokket ikke sitter godt nok på. Dette jobber vi på spreng med å løse og håper folk vil gi begeret en ny sjanse om de var blant de få uheldige som opplevde problemer i første runde, sier han.

Endringer på lokket kommer allerede før jul, før pappbegeret rulles ut i alle butikker fra februar 2020.

- Vi jobber med å løse utfordringene, samtidig vil vi gi enda flere muligheten til å kjøpe dette begeret. Hvis vi skal klare å gjøre dette begeret tilgjengelig i alle butikker over hele Norge må vi gjøre papplokket bedre. Folk vil derfor oppleve at det nå blir plastlokk i en periode, mens vi jobber på spreng for å utvikle et papplokk som fungerer bedre. Dette er et stort og viktig skritt videre i TINEs arbeid mot bærekraftig og 100 % fornybar emballasje innen 2023 og vi håper folk vil være med oss på den videre reisen, avslutter Malm.

Planen er at begerne med rømme skal produseres på TINE meierier Harstad, TINE meierier Oslo og TINE meierier Frya. 

Siste saker