Kvinne går langs landevei

Historien om Norvegia®

I 1859, bare noen år etter at Asbjørnsen og Moe ga ut sin berømte samling, ble første kapittel skrevet i enda et norsk eventyr: Nittedal Meieri satte i gang produksjonen av Norsk Gouda, gulosten som skulle vinne hele kongeriket og etter hvert skulle få navnet Norvegia®. Se Norvegia® sin historielinje.

Det var hollenderne om først lærte oss det krevende håndverket som ligger bak en skikkelig ost. Men det holder ikke å kunne lage god ost om du ikke kjenner til den norske smaken.

Det var da håndverket spredte seg fra meieri til meieri i landet vårt, at den milde gode smaken av Norvegia® ble utviklet, smaken som innen kort tid ble et fast innslag i de aller fleste norske hjem.

Denne populære osten våre forfedre kjente som Norsk Gouda, fikk navnet Norvegia® på femtitallet, men lite annet har endret seg. Produksjonsutstyret og kontrollen har selvfølgelig blitt bedre, slik at meieriene kan produsere i større skala og i bedre kvalitet enn tidligere, men bak hver eneste bit med Norvegia® som selges ligger det i prinsippet samme fremgangsmåte og samme utøvelse av håndverket.

For ja, ysting av ost er fortsatt et håndverk – helt ned til hvordan våre ystere nøye overvåker og følger lagringen av Norvegia® gjennom 3, 9 eller 15 måneder, avhengig av hvilken variant om skal lages.

Og alle partiene som lages gjennomgår nøye smakstester av TINEs smaksdommere. Dette for å garantere at du alltid får oppleve den velkjente gode, milde smaken av Norvegia®.

Hvordan eventyret ender vet ingen, men populariteten til Norvegia® tyder på at det er lenge igjen! Smaken har satt en standard for hvordan vi nordmenn syns en gulost skal smake.

Den har fulgt oss i generasjoner – og kommer til å følge oss videre i mange, mange flere, enten det handler om det lille øyeblikket ved frokostbordet, matpakka i hverdagen, kveldskosen med en kopp te, eller taco’en vi koser oss med på en fredag kveld.

Merkevarer