Far og datter smører matpakke, foto: Paal Audestad kilde:

Tips til sunnere matpakke

Det finnes mange ulike måter å lage en sunn og spennende matpakke på. Det trenger heller ikke å ta så lang tid å lage matpakke. Les Helsedirektoratet sine tips.

Helsedirektoratet har utviklet en folder til elever om skolemat, samt mye annet flott materiell om matpakke og kostråd. Du kan laste ned alt materiellet på deres nettside. Her er deres tips til sunnere matpakker:

Ni små grep til matpakken

  • Kutt opp grønnsaker og frukt til å ha med i matboksen. Prøv for eksempel agurk, paprika, gulrot, salat, epler eller bær
  • Grove kornprodukter holder deg mett lenger. Velg derfor grove brødskiver, rundstykker, chapati, pitabrød, knekkebrød eller liknende
  • Det er mye sunt pålegg å velge mellom, som fisk, kalkun, kylling og annet magert kjøttpålegg, ost og egg. Velg det du liker, og se gjerne etter Nøkkelhullet! Frukt og grønnsaker kan også være pålegg
  • Problemer med klissete pålegg? Bruk gjerne sandwich, pita eller lefser
  • Lag en salat, gjerne dagen før og ta med i en boks
  • Rester fra middagen kan fint være skolemat dagen etter
  • Husk å drikke! Lettmelk, ekstra lett lettmelk og skummet melk er godt følge til matpakken
  • Lyst på kaldt vann? Fyll opp en flaske med 1/3 vann, frys ned og hell på mer vann neste morgen
  • Dårlig tid om morgenen? Lag matpakken kvelden før, og sett den i kjøleskapet til dagen etter.

Les mer om sunn mat til barn på Helsenorge.no og få tips til å gjøre matpakken uimotståelig på matportalen.no