Gutt spiser yoghurt, foto: Paal Audestad kilde:

Hva betyr - hvorav sukkerarter?

På alle produkter deklareres "hvorav sukkerarter" samme sted som karbohydrater. Sukkerarter er summen av flere typer naturlig og tilsatt sukker.

Melk inneholder melkesukker. Frukt, bær og en del grønnsaker har et naturlig innhold av sukker (mono- og disakkarider). I tillegg brukes ofte vanlig sukker (sukrose) i produkter. Summen av disse er oppgitt som sukkerarter i næringsinnholdet. Når du skal vur­dere hvor sunt et produkt er, er det viktig å se på mengden tilsatt sukker. Det finner du alltid i ingredi­enslisten på TINEs produkter, oppgitt i prosent.

Råvarer med naturlig sukker er ikke et kostholdsproblem

Både melkesukker og sukker fra frukt og grønnsaker er i råvarer som naturlig også inneholder vitaminer og mineraler. Melkesukker fordøyes langsomt. Melkesukker tærer heller ikke på tennene fordi kariesbakterier ikke kan bryte ned melkesukker.

Slik vurderer du om matvaren er sunn

Det meste av mat og drikke har et natur­lig innhold av stivelse og sukker, og noen er også tilsatt sukker. Både sukker og stivelse blir omdannet til sukker i kroppen. Du må se hva du får «på kjøpet»:

  • Inneholder matvaren andre næringsstoffer, fiber, vitaminer osv.?
  • Har varen mye kalorier eller fett?
  • Er det mye tilsatt sukker?
  • Fordøyes det langsomt eller raskt? En langsom fordøyelse er mest positivt, og det bestemmes mye av hva du spiser samtidig. Mye fiber, pro­teiner, fett og tykkere konsistens bidrar til å «bremse» hastigheten.
  • Hvor ofte spiser du det og hvor mye?
  • Hva spiser du samtidig?

Tilsatt sukker bør begrenses

Myndighetene er opptatt av at vi må få i oss mindre tilsatt sukker (til maks 10 % av energiinntaket) og for­trinnsvis velge de sunnere karbohydratrike matvarene som grove kornprodukter, frukt, grønnsaker og magre meieriprodukter.

Det er plass til litt tilsatt sukker

Hvis du unngår mat og drikke med mye tilsatt sukker og få næringsstoffer (som brus, saft, kaker og godteri) i hverdagen, er det plass til for eksempel en yoghurt daglig.Yoghurt gir mange viktige næringsstoffer som kalsium, jod og proteiner.