Gravid

Urovekkende lite jod hos gravide

Jod er et viktig mineral som blant annet bidrar til et normalt stoffskifte og normal hjernefunksjon. Ny forskning viser at inntak av jod er bekymringsfullt lavt blant mange gravide i Norge.

Melk og meieriprodukter er den viktigste kilden til jod i norsk kosthold. De som ikke spiser fisk og eller får i seg lite meieriprodukter, kan stå i fare for å få for lite jod.

Hva gjør jod?

Jod er viktig for normal funksjon av skjoldbruskkjertelen som produserer stoffskiftehormoner. Ved jodmangel kan stoffskiftet bli forstyrret, og man kan utvikle struma. Stoffskiftehormonene bidrar også til normal hjernefunksjon, normal funksjon av nervesystemet og til å vedlikeholde huden.

Har ikke trodd at jod er et problem i Norge

WHO anbefaler at jodinntaket blir fulgt nøye opp i store deler av verden. I Norge har ikke jod vært i fokus, fordi man har antatt at alle har fått i seg nok. Nyere undersøkelser viser imidlertid at flere får i seg for lite jod. Jod er viktigere enn du tror.

Gravide og ammende får ofte for lite jod

I følge nye tall fra Den norske mor og barn-undersøkelsen har 16 % av gravide i Norge et lavt inntak av jod (under 100 µg per dag) og 42 % et nokså lavt inntak (under 150 µg per dag). Hele 70 % av de gravide som ikke tar tilskudd får i seg mindre enn anbefalt mengde jod. Man kan ikke utelukke at for lite jod i starten av livet får varige konsekvenser for mange barn i Norge i dag.

Hvor finnes jod i norsk kosthold?

Ifølge undersøkelsen Norkost 3 bidrar melk og meieriprodukter med 55 % av jodinntaket blant voksne og ca. 70 % av jodinntaket blant barn. Spesielt brunost og melk inneholder mye jod. Fisk og fiskeprodukter bidrar med 23 % av jodinntaket blant voksne og 12–14 % av jodinntaket blant barn. Mager fisk som torsk, sei og hyse inneholder omtrent dobbelt så mye jod som fet fisk.

 Les mer om jod på melk.no sine nettsider.