5 sannheter om trening - 1. variasjon er nøkkelen til fremgang, foto: Ikke gjenbruk kilde: iStock

5 sannheter om trening

Etter snart 10 år i treningsbransjen har Desiree Andersen støtt på et hundretalls myter, sannheter og oppfatninger om trening. Her deler hun fem sannheter du burde vite om trening.

Desiree står bak en av Norges største treningsblogger, FitFocuse. Hun jobber som personligtrener, kostholdsveileder og online coach. Her tar hun deg gjennom fem vanlige oppfatninger om trening, og forklarer deg litt om hvordan kroppen faktisk fungerer.

1. Variasjon er nøkkelen til all fremgang

Kroppen din er ekstremt tilpasningsdyktig. Dersom du følger det samme treningsprogrammet i åtte uker vil treningseffekten avta og fremgangen stagnere.

Løsningen er å gjøre endringer i treningsprogrammet ditt hver 4. til 8. uke. Bytt ut noen øvelser, legg på flere vekter, test ut en ny intervall. Det er ikke store forandringene som skal til!

2. Kondisjonstrening = vektreduksjon

Det er ingen hemmelighet at kondisjonstrening forbrenner flere kalorier enn styrketrening der og da. Men, forskning viser gang på gang at den beste måten å få et godt, varig vekttap på er en kombinasjon mellom styrke og kondisjon.

3. Det er ingenting som heter fettforbrenningssonen

Mange har lært at ved å trene med lav intensitet forbrenner mer energi fra fettlagrene.

La meg gi deg et konkret eksempel på en kondisjonsøkt på 60 minutter:

  • Joggetur 1: Du velger å gå i i 5 km/h, på 60 minutter går du altså 5 km og pulsklokka sier at du har forbrent 300 kalorier – i fettforbrenningssonen .

  • Joggetur 2: Du velger å jogge i 10 km/h, på 60 minutter jogger du dermed 10 km og pulsklokka sier at du har forbrent 700 kalorier, i tillegg til dette kommer en hyggelig etterforbrenning fordi du har jobbet ved høy intensitet.

Når vi jobber i fettforbrenningssonen kommer 40 % av kaloriene fra fett.

På joggetur nummer 1 forbrant du altså 120 kalorier fra fett. På tur nummer 2 kom 20 % av kaloriene fra fett, totalt 140 kalorier.

Med andre ord forbrenner du både flere kalorier og mer fett ved å trene utenfor fettforbrenningssonen.

4. Teknikk er det viktigste av alt

Det er irrelevant hvor effektiv en øvelse er dersom ikke du kan utføre den med riktig teknikk!

Feil teknikk gjør ikke bare øvelsen mindre effektiv, men du risikerer også at du faktisk ikke trener den muskelen du ønsker å trene eller pådrar deg en skade.

Er du usikker på teknikken anbefaler jeg at du velger en alternativ øvelse eller spør etter hjelp av noen kyndige trenere.

5. Trening er ikke den beste veien til et vekttap

Skal du gå ned 1/2 kilo i uka må du ha et kaloriunderskudd på 500 kalorier om dagen, totalt 3500 kalorier i uka.

Det er ekstremt vanskelig å trene bort 500 kalorier hver eneste dag. Med andre ord er det beste – og mest essensielle – at du alltid kombinerer trening med et sunt kosthold.

Forfatter: Desiree Andersen, personlig trener og kostholdsveileder.