Tre jenter i gulldrakter på TINE Fotballskole
Lunsj på TINE Fotballskole på Høybråten

Spis riktig før, under og etter trening

Spiser du riktig, får du mer ut av treningen og restituerer deg raskere etterpå.

Det er viktig med påfyll av riktig mat både før, under og etter en TINE Fotballskole, og ved fysisk aktivitet generelt. Vi gir deg noen forslag på hva du kan spise.

Før trening:

Start treningen med fulle energilagre. Spis et måltid 2-3 timer før trening, f.eks:

  • 2 til 3 brødskiver med ost og kjøttpålegg + et glass melk eller juice
  • Kornblanding med lettmelk og frukt
  • Havregrøt med lettmelk og et glass juice


Drikk litt ekstra, helst vann, noen timer før trening.


Litt sulten? Spis et lite måltid 1 time før trening, f.eks:

  • Frukt eller fruktsalat med yoghurt
  • Fruktsmoothies eller drikkeyoghurt

Under trening:

Husk å drikke på alle treningsøkter, før du blir tørst:

  • Det holder å drikke vann hvis treningsøkten varer 1 time eller kortere
  • Under harde treningsøkter som varer lenger enn 1 time, kan du i tillegg spise en banan, litt rosiner eller drikke svak saft/sportsdrikk (uten koffein).
Frokost med brød, melk og eple

Etter trening:

Går det lang tid mellom trening og neste måltid, kan du bli veldig sulten og kroppen går på «sparebluss». Tips: ha med deg en matpakke e.l. i treningsbagen.

Spiser du rett etter trening, innhenter du deg raskere og legger til rette for muskelvekst og vedlikehold. Husk også å få i deg drikke etter økten!

Noen tips til hva du kan ha med i bagen:

  • Brødskiver med ost eller kjøttpålegg
  • Yoghurt, eventuelt med litt korn/mysli
  • Frukt
  • Oppskåret grønnsaker
  • Rosiner og nøtter
  • Melk eller sjokomelk som tåler oppbevaring i romtemperatur

God trening!

Les også

Få i deg nok drikke på trening

Viste du at kroppen består av over 60% vann - og at den trenger stadig påfyll?

TINE Fotballskole jobber for flere jenter i fotballen

Mange arrangører melder om minst 40 prosent jenteandel blant deltakere og trenere.

Best på banen - uten å bli solbrent

Om sommeren kan sola være sterk. På en TINE Fotballskole er man mange timer ute i sola - da er det viktig å smøre seg!