TINE Fotballskole
  • Finn din fotballskole
  • Deltaker
  • Arrangør
  • Om oss
  • Logg inn
  • Arrangør
  • Treningsøkter
  • Keeperøkt 6-12 år

Keeperøkt 6-12 år

Her finner du forslag til keeperøkter.

  • Oppvarming
  • Hoveddel
  • Avslutning

Keeperhåndball

Keeperferdighet

Tid

15 min

Organisering

Utstyr: Mål og ball

  • Prikken er en skudd/redning konkurranse der alle kjemper mot alle
  • Målet er å slippe inn færrest mål og score flest
  • Hver deltaker har 3 eller 5 prikker. (1 prikk = 1 baklengs mål)
  • Når det blir scoret og spilleren får tredje (femte) prikken er man ute. Deltaker som har scoret på keeper som er ute av konkurransen, må likevel gå i mål

Avstanden mellom mål og skytter må justeres etter alder og nivå.
7 åringer kan skyte i et lite mål fra 7 – 8 meter, mens en god 12 åring kan skyte fra 14-16 meter i et stort mål. Her må du som organisator prøve deg frem.
Er keepergruppen stor, flere enn 10-12 bør man bruke 2 mål. Kanskje kan de 3 beste i hver av gruppene gå til en finale?

Hva lærer du?

  • Deltakerne vil måtte håndtere litt press ved både å være keeper og målscorer
  • Situasjonen gjør at keeper står alene og ingen kan hjelpe
  • For keeperne handler det om de skal satse på hvor skuddet kommer, eller prøve å lese hvor spiller har tenkt å skyte
  • Tilløp, kroppsvinkel og skuddfot kan gi informasjon om hvor skuddet kommer

Tips

  • Ulike måter å score mål på: Boksing en hånd eller to hender, volley fot, hode osv.
  • Ballen kan kun kastes fremover
  • Ved å gi lov til å løpe med ball blir øvelsen nesten som rugby. Pass på at kroppskontakten ikke blir for heftig
  • Flere baller samtidig gjør øvelsen mer utfordrende. Mange spillere = flere baller
  • Joker. Spillere som bare er med laget som til en hver tid har ballen
  • Oppvarming
  • Hoveddel
  • Avslutning

Hvilken ball skal jeg fange

Keeperferdighet

Tid

15 min

Organisering

Utstyr: Lave markører, baller

Øvelse for 6 til ca. 20 keepere

Keeperne blir delt i 2 like lag

Stor avlang firkant som blir delt i 3 med markører

  • Lagene fordeler seg i de 2 firkantene på endene, mens området/firkanten i midten er tom. Størrelsen må tilpasses antall keepere og alder/nivå.
  • Keeperne på det ene laget har hver sin ball
  • Normalt kaster keeperne ballene samtidig over til firkanten/området til motstanderlaget
  • Trener teller ved hvert kast hvor mange baller lagene fanger før ballen er i bakken
  • Det laget som har tatt i mot flest baller i løpet av 3 minutter eller 10 kast har vunnet
  • Baller som blir kastet eller skutt, men som bommer på motsatt firkant telles som et mottak av keeper
  • Ballene samles og rollene blir snudd. Det laget som kastet sist må nå fange baller
     
  • Eldre keepere kaster og skyter hardere og mer presist som krever at området som skiller lagene må være større
  • Samtidig må områdene lagene opererer i ikke være for store
  • La keeperne selv finne ut hvordan de best mulig måte fanger flest baller
  • Hvor skal jeg plassere meg i firkanten? Skal alle kaste samtidig? osv.

Hva lærer du?

  • Samarbeid og utvikling av hvordan laget sammen løser utfordringer
  • Spørsmålet er hele tiden hvordan fange flest mulig baller og å kaste/skyte slik at det blir vanskelig for motstanderlaget
  • Valg av forflytningteknikker (fremover, bakover og sidelengs)
  • Grep av lave baller, høye baller og baller til siden
  • Kommunikasjon. Alle kan ikke gå på samme ballen

Tips

  • Kast er den enkleste måten å treffe motsatt firkant. Volleyskudd gjør både serving og mottak mer vanskelig
  • Antall keepere og størrelsen må tilpasses og justeres
  • 3 lag der det ene hviler f.eks.
  • Utgangsposisjonen til laget som skal fange baller kan styres. Ved å si at de må sitte på huk, kne, ligge må magen, blir øvelsen mer utfordrende
  • Oppvarming
  • Hoveddel
  • Avslutning

Prikken

Keeperferdighet

Tid

15 min

Organisering

Utstyr: Mål og ball

  • Prikken er en skudd/redning konkurranse der alle kjemper mot alle

  • Målet er å slippe inn færrest mål og score flest

  • Hver deltaker har 3 eller 5 prikker. (1 prikk = 1 baklengs mål)

  • Når det blir scoret og spilleren får tredje (femte) prikken er man ute. Deltaker som har scoret på keeper som er ute av konkurransen, må likevel gå i mål

Avstanden mellom mål og skytter må justeres etter alder og nivå.
7 åringer kan skyte i et lite mål fra 7 – 8 meter, mens en god 12 åring kan skyte fra 14 – 16 meter i et stort mål. Her må du som organisator prøve deg frem.
Er keepergruppen stor, flere enn 10-12 bør man bruke 2 mål. Kanskje kan de 3 beste i hver av gruppene gå til en finale?

Hva lærer du?

  • Deltakerne vil måtte håndtere litt press ved både å være keeper og målscorer
  • Situasjonen gjør at keeper står alene og ingen kan hjelpe
  • For keeperne handler det om de skal satse på hvor skuddet kommer, eller prøve å lese hvor spiller skal har tenkt å skyte
  • Tilløp, kroppsvinkel og skuddfot kan gi informasjon om hvor skuddet kommer

Tips

  • Varier avstand mellom skytter og mål. Dette avgjør hvor vanskelig det er å få en prikk
  • Eldre og yngre keepere kan konkurrere sammen. De eldre må bruke den ”dårlige” foten, eller skyte fra lengre distanse
  • Skuddene utføres gjennom volley eller halv-volley
  • 2 og 2 konkurrerer sammen. Begge i mål samtidig og skyter hver sin gang

Du finner flere øvelser på treningsøkta.no

TINE

Kontakt

https://www.tine.no/kontakt
E-post: tine.fotballskole@tine.no

Følg oss

  • Facebook

TINE Fotballskole er Norges Fotballforbunds offisielle fotballskole og er et samarbeid fra 1998.

ANNET

Ansvarserklæring, personvern og debattregler
TINE