Pressearbeid under TINEstafetten

Klar for TINEstafetten? Sørg for at ditt arrangement får den omtalen det fortjener

Vi har noen tips til hvordan du kan jobbe med kommunikasjon før og etter arrangementet ditt.

Presseoppslag i forkant kan være veldig god markedsføring av arrangementet, og presseoppslag etter TINEstafetten er med på å skape godt omdømme for arrangøren, idretten og stafetten.

Utnevn en presseansvarlig

Alle arrangører bør ha en egen presseansvarlig. Den ansvarlige bør ha i oppgave å informere pressen om arrangementet, og selge inn den gode historien. Det å sende en pressemelding alene er ikke nødvendigvis nok – du må kontakte redaksjonene direkte.

Tilrettelegg

Mange mediehus har ikke kapasitet til å dekke alt de ønsker, det er derfor viktig at vi legger godt til rette og bistår journalistene med fakta.

TidtakerenI boka ”Mosjonsløp i friidrett" har forfatter Dag Vidar Hanstad spurt sportsredaktøren i NRK, Rune Haug, hva de prioriterer. Han gir et eksempel:

  • Det vi sier nei til: ”Hei, vi har et stort arrangement i helga. Kan dere komme å lage en reportasje i Sportsrevyen derfra?”
  • Det vi sier ja til: ”Hei, vi har et stort arrangement i helga. Der kommer det blant annet en helt fantastisk utøver som vi forventer skal gjøre noe spesielt, han har en helt spesiell historie som jeg skal fortelle om, og som jeg tror kunne passe i Sportsrevyen”.

Kontakt med pressen 

  • Gjør grundig forarbeid.
  • Forsøk direkte kontakt med journalisten:
    • Kjenner du noen?
    • Er det noen som pleier å skrive om friidrett, skolearrangement eller lignende?
  • Tilpass tid for kontakt til møter og deadlines.
  • Klargjør premissene for samtalen (hvorfor du tar kontakt og hvem du representerer).
  • Husk navn og nummer, både ditt og journalistens.
  • Ha en ferdig utarbeidet argumentasjon.
  • Ha skriftlig materiale klart til oversendelse.
  • Vurder i forkant om du satser på eksklusivitet eller bred distribusjon.
  • Hold alltid det du lover!

Tips til pressemelding

 

Pressemelding og notater

  • Skriv det viktigste først.
  • Spørsmålene hvem, hva, hvor, hvorfor, hvordan og når bør besvares i tittel og ingress.
  • Bruk verb i overskriften.
  • Bruk dag og dato ikke ”i dag” eller ”torsdag”.
  • Bruk fullt navn og tittel i førstegangsbenevnelse.
  • Bruk aldri forkortelser.
  • Bruk kortest mulige setninger – en ting av gangen.
  • Benytt deg av en aktiv stil – skriv i presens.
  • Tenk verb – ikke substantiv.
  • Stryk overflødige ord.
  • Les korrektur.
  • Unngå egenreklame.

Her finner du våre maler for pressemelding som du kan laste ned og redigere:

> Pressemelding - FØR arrangement
> Pressemelding - FØR arrangement
> Pressemelding - ETTER arrangement

Møte med pressen under stafetten
Klar, ferdig - gå

  • Møt presist og etter avtale
  • Vær tilgjengelig
  • Ha med et faktaark til journalisten.
    • Hvem arrangerer?
    • Hvor mange deltakere er med?
    • Hvilke skoler er med?
    • Tilby en kopp kaffe ;)

Dersom ikke pressen kommer

  • Ta bilder og skriv en liten sak du sender til pressen.