Tren som Marit Bjørgen

Marit Bjørgen fikk testet seg uten ski på beina da hun var gymlærer for en dag for elevene på Stokkan ungdomsskole. Toppidrettsutøveren ga elevene en skikkelig treningsøkt med allsidige øvelser. Her ser du gymopplegget Marit laget, klarer din klasse å gjennomføre timen?

Gymtimen passer perfekt som trening til årets TINEstafett!

Marit sin gymtime består av oppvarming og to hoveddeler. Øvelsene er knyttet til styrke, spenst og hurtighet, som alle er viktige når en løper stafett.

Ta med deg klassen og gjennomfør Marits gymtime. Vi garanterer at det blir litt tøft, men trener man som en OL-vinner så blir man litt svett i luggen.

 

Oppvarming

1. Lett jogg med øvelser

Tradisjonell gymoppvarming hvor man jogger i gymsalen. Ta i gulvet med vekselsvis høyre og venstre hånd, begge hender, ned på magen, ned på ryggen etc.

2. Ballek

Del opp i to lag. Et lag har ballen og skal spille den mellom seg uten at det andre laget får tak i den. Alle på laget må berøre ballen. 10 uavbrutte pasninger gir 1 poeng. Merk gjerne av et område de har lov til å bevege seg innenfor.

Hoveddel 1

Stasjonstrening

1. Del opp i grupper (avhengig av antall elever)

2. Sirkeltrening med 45 sekunder innsats og 15 sekunder pause, 2 repetisjoner per øvelse

Øvelser:

  • Sit-ups
  • Push-ups
  • Løp i tjukkas
  • Klatre i tau
  • Dips på benk (støtt hendene i en benk, ryggen mot benken og beina fremover gulvet, hev og senk rumpa mot gulvet)
  • Beinhev i ribbevegg (heng i ribbeveggen, løft beina rett ut til 90 graders vinkel, senk og gjenta)
  • «Diagonalstrekk» (stå på alle fire, strekk ut motsatt arm og bein – diagonalstrekk)

Hoveddel 2

Stafett

1. Del opp i lag

2. Sett opp tre kjegler for hvert lag i gymsalens lengde

  • Avstand til første kjegle = halvparten av avstanden til andre kjegle
  • Avstanden til tredje kjegle = avstanden til andre kjegle x2

3. Deltakerne løper til første kjegle og tilbake, til andre kjegle og tilbake, til tredje kjegle og tilbake, før de veksler med nestemann på laget.

Kommentarer

Legg igjen din kommentar