Gode tips til matpakken

Sommerferien er over og vi skal lage matpakker igjen! Dette kan både være tidkrevende, litt kjedelig og noen velger kanskje å kjøpe lunsj til tross for at matpakken er med. Det skal ikke så mye til for å gjøre matpakken litt smartere, mer fargerik og unngå at brødskiven blir fuktig av pålegget.

Her er noen enkle tips:

  • Kjøp en matboks som har flere rom. Da kan du enkelt ta med mer variert mat, og du kan skille fuktig matvarer fra tørre.
  • Kutt opp frukt og grønnsaker som du tar med deg.
  • Velg grove kornprodukter.
  • Legg med litt ekstra mat på aktive dager. Dette kan være lurt å tenke på dette, også når du smører matpakke til barna. De har kanskje gym eller trening flere ganger i uken.
  • Forbered matpakkene kvelden før, og legg den i kjøleskapet. Da sparer du mye tid på morgenen.
  • Det er mye sunt pålegg å velge mellom. Varier mellom fisk, kalkun, kylling og annet magert kjøttpålegg, ost og egg. Se etter Nøkkelhullet, så vet du at du tar gode valg! Frukt og grønnsaker kan også være pålegg.
  • Inkluder barna i matpakkelagningen. Det er gøy å spise noe man selv har laget.
  • Prøv matmuffins og grove pizzasnurrer. Dette kan fryses ned, og du har lunsj i mange dager.
  • Lag kjøleskapsgrøt kvelden før. Har du ikke en boks å ha den i, kan du bruke et  syltetøyglass.
  • Husk drikke! På skolen har de aller fleste skolemelk til matpakken.

Har du barn på skolen? Da kan du lese deg opp på Helsedirektoratet sine retningslinjer for mat og måltider i skolen. Klikk her:


Her er oppskrifter som kan inspirere til en mer spennende matpakke!
Kjøleskapsgrøt
Pizzasnurrer
Matmuffins
Proteinbriks
Wraps med ost og skink