Slik får du nok vitamin D i vinter

Vitamin D er viktig for skjelettet fordi det regulerer opptaket og omsetningen av kalsium. Om sommeren er sola den viktigste kilden til vitamin D. Får du i deg for lite kan du føle deg trøtt og sliten. Hva kan du gjøre for å sikre deg nok i den mørke delen av året?

Vitamin D sørger for at kalsium og fosfor tas opp og utnyttes i kroppen, og vitaminet bidrar derfor til å bygge og vedlikeholde et sterkt skjelett. I tillegg er vitamin D viktig for at musklene og immunsystemet skal fungere normalt.  

Hvor mye vitamin D trenger jeg?

Det er få naturlige kilder til vitamin D i kostholdet. Både barn og voksne bør få i seg 10 mikrogram vitamin D hver dag. Fet fisk, slik som ørret, laks og sild, er den største naturlige kilden til vitamin D. Egg og en del meieriprodukter inneholder også vitamin D. For mange kan det være vanskelig å få i seg nok uten å ta noe tilskudd.

Hvordan få i seg 10 mikrogram fra mat og drikke?  

For å dekke det daglige inntaket av vitamin D kan du: 

1) ta 1 ts tran  

2) spise 115 gram laks til middag 

eller 

3) Drikke tre glass lettmelk (0,5% fett), spise ett egg og 90 gram røkt laks

Hva med å spise fiskepålegg som makrell, røkelaks eller sild på brødskiva? 

Kan man få for mye?   

Det er lav risiko for å få for mye vitamin D gjennom vanlig mat. Men tar man tilskudd, kan det bli mye. Vitamin D er et fettløselig vitamin og kan dermed lagres i kroppen og ha toksisk effekt ved store doser.