Må jeg spise frokost?

Å hoppe over frokosten er ikke en god ide.

Frokosten er et viktig måltid for å få en god start på dagen, og skape gode rutiner. Slurver du med den, kan det ødelegge for måltidsrytmen din resten av dagen.

Brødskive, melk og eple

Hvorfor skal jeg spise frokost?

Det er flere gode grunner til at du ikke bør droppe frokosten.

Undersøkelser viser at mange som hopper over frokosten, kompenserer ved å spise mye - og usunt - senere på dagen. De som spiser frokost får i seg mer tilfredsstillende mengder av:

  • energigivende næringsstoffer
  • vitaminer
  • mineraler

i løpet av en dag, enn de som ikke spiser frokost.

Kjøleskapsgrøt

Hva skal jeg spise?

Er det vanskelig å vite hva du skal spise til frokost, og sette av nok tid til å lage den? Det trenger ikke være komplisert. Det viktigste er at du får i deg noe slik at du er klar for dagens utfordringer. 

En god frokost kan bestå av:

  • Grove kornprodukter; som grove brødskiver, knekkebrød, havregrøt eller kornblanding.
  • Magert og proteinrikt pålegg som skinke, kalkun eller egg.
  • Paprika, agurk og frukt. Som gir påfyll av vitaminer og mineraler!
  • Et glass vann, melk eller juice.
Smoothie med cottage cheese

Orker ikke?

Og hva hvis jeg ikke orker frokost? Er du matlei på morgenen, kan variasjon bidra til å øke matlysten.

Noen eksempler på alternativ frokost:

  • smoothie
  • havregrøt
  • kjøleskapsgrøt med bær, fruktbiter og nøtter

Dersom du overhodet ikke orker mat om morgenen, kan det være lurt å ta med noe å spise de første timene på skolen. Du blir sikkert sulten litt etter hvert, og det er ofte lenge å vente helt til lunsj med å spise noe.

Les også