Hvordan spise før under og etter trening?

Spiser du riktig, får du mer ut av treningen og restituerer deg raskere etterpå.

- Mange lurer på om det er nødvendig å spise før man trener. Har du helt tomme energilagre før trening så orker du ikke å yte maksimalt. Starter du derimot treningen med fulle energilagre i musklene, får du mer overskudd på treningen og klarer å holde intensiteten opp lenger, sier klinisk ernæringsfysiolog Anne Marie Skjølsvik i TINE. 

Her er noen forslag til hva du kan spise før, under og etter trening.

Proteinscones med cottage cheese ost og skinke

Før trening - start med fulle energilagre

Spis et måltid 2-3 timer før trening, f.eks:

  • 2 til 3 brødskiver med ost og kjøttpålegg + et glass melk, juice eller vann
  • Kornblanding med lettmelk og frukt
  • Havregrøt med lettmelk og et glass juice

Litt sulten før du skal trene? Spis et lite måltid 1 time før trening, f.eks:

  • Frukt, smoothie, yoghurt ol.

Og husk drikke - drikk litt ekstra, helst vann, noen timer før trening.

Under trening

Når du trener bør du være ekstra påpasselig med å drikke mye hele dagen, i tillegg til underveis og etter treningsøkten. Tørstefølelsen er ikke en god indikator på når du trenger å drikke, da den forsinkes under trening. Det anbefales derfor å fylle på med drikke under økter som varer mer enn 30 minutter.

Husk å drikke på alle treningsøkter, før du blir tørst:

  • Det holder å drikke vann hvis treningsøkten varer 1 time eller kortere
  • Under harde treningsøkter som varer lenger enn 1 time, kan du i tillegg spise en banan, litt rosiner eller drikke svak saft/sportsdrikk
Frukt og grønt

Etter trening

Går det lang tid mellom trening og neste måltid, kan du bli veldig sulten og kroppen går på «sparebluss». Et tips er derfor å ha med deg en matpakke e.l. i treningsbagen. Spiser du rett etter trening, innhenter du deg raskere og legger til rette for muskelvekst og vedlikehold.

Dette kan du ha i treningsbaggen

  • Brødskiver med ost eller kjøttpålegg
  • Yoghurt, eventuelt med litt korn/mysli
  • Frukt
  • Rosiner
  • Juice
  • Sjokomelk

 

Selv om du har med deg noe i baggen, sørg for å innta et ordenlig måltid 1 time etter treningsøkten.

Les også