Bli kjent med vår nye ambassadør

Landslagspiller Gøran Søgård Johannessen har alltid vært interessert i mat. Til daglig trives han med å spille håndball på toppnivå i utlandet, men innrømmer at han savner den norske melka, den norske osten og det norske lammekjøttet. I en tredelt artikkelserie skal vi bli bedre med landslagspilleren.

Gøran vokste opp i Stavanger, spilte fotball til han ble 16 år, gikk to år på Restaurant- og matfaglinjen på Videregående, før han bestemte seg for å satse fult på håndballen. – Jeg ville se hvor langt jeg kunne nå med håndballen, forteller han.  
Og lang nådde han. I dag bor Gøran i Tyskland, hvor han spiller for de regjerende seriemesterne Flensburg-Handewitt. Han er midtre bakspiller på det norske landslaget, og har vært i troppen siden 2015. Han beskriver landslagsuttaket som noe helt spesielt.   
- Det var en litt ut-av-kroppen opplevelse. Jeg fikk hjertebank, kaldsvette og adrenalin, men samtidig forstod jeg at jeg hadde gjort mye riktig for å komme der, og det var jo en deilig bekreftelse.  

I 2019 er det igjen håndball VM med landslaget som er det store målet. – Vi jobber hardt for å holde oss i toppen hvert eneste år, sier Gøran. Han avslører også at han har ambisjoner for klubblaget, hvor det blant annet er knyttet stor spenning til Champions League. 
 

Et godt kosthold betyr mye 


Gøran fattet interessen for mat og matlagning allerede i ung alder og tilbrakte mye tid på kjøkkenet. Selv i dag, som håndballspiller på internasjonalt toppnivå, finner han matlagning spennende og avslappende. Og vi skjønner fort at mat interessen muligens er litt over snittet, når Gøran beskriver sine to frokostfavoritter. - Yoghurt med havregryn, müsli og ferske bær er alltid en favoritt. Ellers så er jeg veldig fan av grove pannekaker med banan, forteller han. 

Når man driver med idrett er kostholdet viktig, dersom man skal få fremgang og prestere godt. Men hva legger egentlig en toppidrettsutøver i et godt kosthold? Når vi spør Gøran om hans beskrivelse, er det en god variasjon av matvarer.  

- For meg er et godt kosthold variert av mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter, rene kjøttprodukter, fisk og meieriprodukter. For meg har det vært viktig å aldri bli matlei.  Når man trener så mye som jeg gjør og har gjort, så er det alltid viktig med drivstoff, og da trenger man mye og variert påfyll, forteller han. 


I klubben og på landslaget er det god tilrettelegging når det gjelder kosthold, men den 194 cm høye bakspilleren, er også nøye på å planlegge måltidene, slik at han får i seg nok og riktig mat. Dersom energilagrene ikke er på topp, som følge av feil mengde eller type mat, er dette noe Gøran merker tydelig.  
- Det største problemet med å ikke spise godt og nok, er at jeg føler meg trøtt. I tillegg føles beina tunge og uten kraft. Hvis man vil bli bedre, må man klare å trene godt – alltid, bemerker han.  
Påfyll etter trening er også noe Gøran er nøye med og da går det som regel i frukt eller en proteinshake med melk.  
- Det å få næring etter trening er ekstremt viktig for å få utnyttet treningen du har gjennomført, men ikke minst for restitusjonen til neste trening.