TINE sikrer vekstmuligheter i det amerikanske markedet

TINEs datterselskap Norseland Inc i USA kjøper seg opp i det familieeide Food Service-selskapet Lotito Food Holding LLC. Målet er å sikre videre vekst og styrke Jarlsberg® sin posisjon i det amerikanske markedet.

-Det viktigste med oppkjøpet er å gi TINE en god vekstplattform. I tillegg skaffer TINE seg bedre kontroll over hele verdikjeden til Jarlsberg® og tar vare på den merkeverdien TINE og den norske bonden har investert i gjennom flere tiår. Det er også viktig å sikre Jarlsberg® gode konkurranse- og markedsvilkår i en situasjon der eksportstøtten fases ut, sier konsernsjef i TINE, Hanne Refsholt.

I 2016 kjøpte Norseland 33 prosent av aksjene i Lotito for 16,5 millioner USD. 14. desember besluttet konsernstyret i TINE å kjøpe seg opp til 90 prosent eierskap for 28 millioner USD. Avtalen trer i kraft 2. januar 2019 og betalingen er fordelt over 5 år.

Lotito har hatt en god lønnsomhetsutvikling gjennom flere år, og Food Service (restaurantmarkedet)-kanalen har en større vekstrate enn dagligvarekanalen i USA. I 2017 hadde selskapet en omsetning på nærmere 78 millioner USD og et driftsoverskudd på nærmere 4,3 millioner USD.

Viktig kanal

-Food Service blir en viktig kanal for å sikre videre vekst og sikre Jarlsberg® sin posisjon i det amerikanske markedet, sier konserndirektør for internasjonal virksomhet i TINE, Atle Jacobsen.

Han viser til at samarbeidet mellom Lotito og TINE har vært til begges fordel.

-Jarlsberg® er blitt solgt gjennom Food Service-kanalen – og TINE har introdusert Lotito-produkter i dagligvarehandelen, opplyser Jacobsen.

Lotito produserer og importerer italienske spesialprodukter som de selger i det amerikanske restaurantmarkedet. Siden 2007 har de samarbeidet med TINE om deling, pakking og skiving av Jarlsberg®.

 

Siste saker