Fruktpause med yoghurt

1 million kilo sukker er fjernet

Gjennom mange år har vi jobbet med å redusere sukkerinnholdet i flere av våre produkter. Endringene gjøres i små steg for at du ikke skal merke det på smaken.

Film - Sukker i TINEs produkter

TINE har lenge jobbet med å redusere sukkerinnholdet i flere produkter. Reduksjonene er gjort gradvis for at det ikke skal bli for stor endring i smaken. Av produkter som er sukkerredusert er blant annet fruktyoghurt, Biola®, sjokolademelk, iskaffe og iste.

Se filmen her

Hvordan kutter vi 1 million kilo sukker?

TINE har samlet alle reduksjonene som er gjort av tilsatt sukker i produktene våre siden 2006. Dersom disse endringene ikke hadde blitt gjennomført, ville vi ha brukt ca 1 million kilo mer sukker - utfra dagens salgsvolum. Sagt på en annen måte, dersom TINE ikke hadde jobbet målrettet med sukkerreduksjon, ville nordmenn ha fått i seg 1 million kilo mer sukker gjennom våre produkter i løpet av ett år.

Melke- og fruktsukker er ikke et kostholdsproblem

Myndighetene anbefaler nordmenn å begrense mengden tilsatt sukker i kostholdet. Grunnen er at matvarer som har et naturlig innhold av sukker ofte bidrar med andre næringsstoffer, vitaminer og mineraler i tillegg.

Sukker som tilsettes mat og drikke for å gi søtsmak, bidrar kun med kalorier.

Melk, frukt og bær har et naturlig innhold av sukker og alt deklareres som sukkerarter. Selv om sukkermolekylene omsettes nokså likt i kroppen, er man ikke bekymret for mengden sukker som følger naturlig med melk, frukt og bær. 

> Hva betyr hvorav sukkerarter?
> Mindre tilsatt sukker

Norsk barneyoghurt i verdensklasse

Tror du at yoghurt laget spesielt for barn er proppfull av sukker? Det stemmer ikke:

  • Sprett barneyoghurt er i dag tilsatt mellom 2 og 4 gram sukker per 100 gram
  • Tidlig på 2000-tallet var den samme yoghurten tilsatt 10 gram sukker per 100 gram

Dette betyr at norsk barneyoghurt er i verdensklasse hva gjelder sukkerinnhold.

> Mange bommer på sukkerinnholdet i yoghurt
> Mengde tilsatt sukker i ulike yoghurter

Myndighetenes kostholdsråd

  • Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag
  • Spis grove kornprodukter hver dag
  • La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet
  • Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg
  • Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt
  • Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør
  • Velg matvarer med lite salt og begrens bruken av salt i matlagning og på maten
  • Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags
  • Velg vann som tørstedrikk
  • Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet