Odin By Farstad - Skøyter

Odin By Farstad - Skøytetalent

Odin By Farstad drømmer å ta medalje i VM-sprinten på Hamar i 2020 og olympisk gullmedalje på 500 meter eller 1000 meter.

Her blir du bedre kjent med med skøytetalentet fra Trøndelag.

70 km/t på is krever mye påfyll

Skøyteløp er fart og spenning, med opp mot 70 km/t på isen. Sånt krever mye påfyll, så den viktigste frokostvanen min er å stå opp tidlig nok til å rekke en ordentlig frokost før trening. Den gode frokosten redder mye av dagen for meg.

Lørdagsfrokosten ble spist på skøytebanen i full trikot

Noe jeg minnes godt fra barndommen var frokosten på lørdager da jeg og søsteren min skulle gå skøyteløp. Frokosten bestod da av banan, vafler og Litago® og ble spist på skøytebanen i full trikot.

Melk drakk jeg egentlig veldig lite av før jeg var ti år grunnet allergi, men siden har det gått mye i Litago® og Tinemelk® Lettmelk med O'boy, spesielt etter styrke- og andre harde treningsøkter. På den måten får man hurtig i seg mye karbohydrater og proteiner, samtidig som det er godt.

Jeg bruker også melk i matlaging, og så er det veldig godt når jeg har vafler med havregryn, syltetøy og cottage cheese.

Litago® eller melk med O'boy på konkurransedagen

På selve konkurransedagen spiser jeg ofte 2-3 brødskiver med tre egg, skinke og ost. I tillegg blir det et glass juice og et glass Litago® eller Tinemelk® Lettmelk med O'boy. 

Sjølyst byr på frisk sjølukt og solnedganger

Jeg kommer fra Sjølyst, Hundhammeren - like utenfor Trondheim. Her bor jeg fortsatt, men er mye borte på landslagssamlinger.

Det beste med Sjølyst er den friske sjølukta som bare er et steinkast fra huset, samt solnedgangene på sommerhalvåret som går ned bak fjellene på Fosen.  

Drømmer om suksess i VM og OL

Jeg drømmer om å ta medalje i VM-sprinten som er på Hamar i 2020 og olympisk gullmedalje på 500 meter eller 1000 meter.

Det som er viktig for å nå målene mine er et variert kosthold, bra og kontinuerlig trening over tid, tålmodighet og det å aldri gi seg!

Henter energi fra omgivelsene rundt

Før konkurranser hører jeg på musikk, finner roen, kjenner på pusten og bare senker skuldrene mens jeg trekker til meg energi fra omgivelsene rundt. Jeg prøver å ikke tenke at omgivelsene er en motstander, men heller en energikilde som kan snus om til min egen fordel - for eksempel brusende publikum på tribunen. 

Når jeg konkurrerer gir et øyeblikk av fullklaff på isen meg en skikkelig godfølelse. Det å kjenne at det flyter uten at man tvinger det frem, og man går billig, men fort.

Bli bedre kjent med Odin

  1. Favoritt TINE-produkt: YT® Restitusjonsdrikk med sjokoladesmak. Denne er helt fantastisk god samtidig som den har litt mer proteiner enn vanlig Litago® - helt perfekt etter harde treningsøkter når kroppen trenger byggesteiner for å bli bedre og sterkere
  2. Favorittmåltid: Hjemmelagde hamburgere
  3. Ritualer på konkurransedagen: Kjenne at jeg senker skuldrene og puster godt ned i magen. Jeg må også spise godt og tisse (nerveskvetten)
  4. Til frokost spiser jeg: Ofte brødskive med ost og skinke, et glass Litago® og kokte/stekte egg eller omelett med melk i
  5. Når jeg er utenlands savner jeg: Litago® og Norvegia®
  6. Jeg er sjelden: Sur og oppgitt
  7. Jeg hater: Å tape
  8. Jeg elsker: Å vinne
  9. Min største uvane: Å noen ganger tro at jeg er bedre enn jeg er

Vi i ønskerOdinlykke til videre!