tine.no

Velg riktige dekk til birkebeinerrittet

Lette dekk er raske mens grove dekk er mer solide. Hva skal du velge? Birken har intervjuet Anders Fiskvik, Norgesmester i terrengsykkel maraton 2013, for å gi deg tips til valg av dekk under Birkebeinerrittet.

Valg av dekk basert på underlag

– Birken er et grusritt, velg derfor et dekk som ruller litt lettere enn hva du ville brukt til stikjøring og grovere terreng.

Samtidig advarer Fiskvik mot å velge Birken-dekk utelukkende basert på vekt. - Husk at dekk med veldig lite rullemotstand styrer litt annerledes på grus enn vanlig terrengdekk. Dessuten vil lettere dekk også punktere lettere. Mange tenker kun vekt og rullemotstand, men du taper veldig lite tid på å bruke et vanlig terrengdekk i Birken.

Forskjellige dekk foran og bak

En del ryttere kjører med forskjellig dekk foran og bak. Ettersom det er viktig å ha kontroll og styring i svingene, vil man kjøre med et grovere dekk foran og et lettere dekk bak.

– Du har mest tyngde over bakhjulet, så det er her rullemotstanden vil være størst. Du kan tjene litt på å ha et lettere dekk bak. Men det er også på bakhjulet at sjansen for å punktere er størst.

Det blir en avveiing med fordeler og ulemper av lettere mot grovere dekk, sier Fiskvik.

– Det kan være høy risiko for å vinne få sekunder, så du må vurdere hvor mye de sekundene er verd, eller om du skal gå for en tryggere løsning med litt mer solide dekk som kanskje koster noen sekunder ekstra i sammendraget. Uansett taper du mye på å stoppe og skifte slange underveis, sier Fiskvik.

Husk ekstra slange

Fiskvik minner om at ingen dekk er punkteringsfrie, enten de grove eller lette, slangeløse eller tradisjonelle slangedekk.

– I Birken må alle kjøre med sekk og den skal veie 3.5 kilo, så det er like greit å fylle den med saker du kan få bruk for. Ha med deg slange og redskap til å bytte, sier Fiskvik.

Sykkellag på landeveien

Dette er gode dekkalternativer til rittet

Fiskvik og lagkameratene i Team Trek Mesterhus kjører grusrittene med Continental Race King, som er et populært dekk i eliteklassen.

– Det finnes lettere dekk på markedet, men dette er et allround-dekk til grus og lett terreng som både ruller lett og samtidig har litt grep, sier han.

Andre gode Birken-dekk er Maxxis Icon og Bontrager XR1.

– Alle disse dekkene er gode grusdekk. De er ikke de aller letteste dekkene. De er gode allround dekk, og de ruller mer enn godt nok for de aller fleste, også i eliteklassen, sier Fiskvik. Vil du virkelig gamble med vekt og punktering, kan du prøve Contintental Speed King eller Bontrager XR0. Det vil være de aller raskeste dekkene, men da skal du vite at risikoen for å punktere er vesentlig større, sier Fiskvik.

Relatert

Kle deg for vintersykling

Vintersykling til og fra jobb eller som treningsform fungerer utmerket så lenge man holder seg varm. Det er både sunt, effektivt og miljøgunstig.

Trygg sykling på vinterføre

Som syklist er man en utsatt brikke i trafikkbildet. Særlig i byen, hvor så mange elementer og forstyrrelser krever fokus. Sørg for at du til enhver tid er synlig og sikker på sykkelen. Her er tidligere eliteterrengsyklist Jo Nordskar sine tips til hvordan du kan ferdes trygt.

Styrketrening for syklister

Det er ikke lenge siden styrketrening var noe de fleste syklister holdt seg langt unna. Frykten for vektøkning og ekstra muskelmasse lå i bakhodet. De siste årene har imidlertid forskning vist oss at riktig styrketrening både gjør deg sterkere og mer utholdende på sykkelsetet.