tine.no
Folk som løper YT® Holmenkollstafetten

Jack Waitz´ 5 beste tips før YT® Holmenkollstafetten

Jack Waitz (67) er tidligere trener og ektemann til løpedronningen Grete Waitz, og vet det meste som er verdt å vite om å delta i løp. Her er hans 5 tips til alle som skal løpe YT® Holmenkollstafetten.

1. Bli kjent med etappen din i forkant

Treningsmessig er det lite å hente den siste uken. Derimot kan det være nyttig å gå gjennom løypen eller etappen i forkant. Selv om etappen din er på asfalt, kan mesteparten av treningen foregå på mykere underlag.

Hele YT® Holmenkollstafetten er filmet, og har du ikke anledning til å teste ut i løypa, kan det være lurt å se denne filmen. Eventuelt kan du møte opp tidlig på løpsdagen og teste den da. Å møte opp i god tid er forresten et godt tips uansett.

2. Kutt ned på treningen de siste ukene

De siste 2 ukene før et løp skal du kutte ned treningsmengden med 30 prosent. Siste uken reduserer du med 50 prosent. Et godt tips er å aldri trene hardere enn at du går hjem og føler at du kunne gjort mer.

Selv om du ikke har trent optimalt fram mot løpet, er det ingen grunn til å begynne med noe nytt i siste liten. Det vil bare gjøre deg støl og kan gi skader. Du skal være skikkelig oppladet til start.

3. Spis riktig - også dagen før løpet

Du bør ikke spise de siste to timene før løpet. Sørg for væske, men ikke overdriv drikkingen heller. Før lengre løp kan det være klokt å tenke på hva du spiser allerede dagen i forveien. Da bør du få i deg en skikkelig sunn og god lunsj og middag. Sørg for å spise karbohydrater.

På selve løpsdagen bør frokosten tilpasses løpsstart. Begynner du tidlig, bør du spise lett.

Energibarer og gel er fint for lengre løp, men ikke noen nødvendighet i Holmenkollstafetten.

4. Ikke kle deg for varmt

Vi nordmenn har en tendens til å kle oss etter kalenderen mer enn været. Generelt vil jeg si at du nesten ikke ha kan på deg for lite klær! Den ideelle løpetemperaturen er mellom 10 og 15 grader, og selv løper jeg i shorts så snart det er over 8 grader. Ull og super bør du unngå, det er ingenting som er mer irriterende enn å bli for varm.

Ikke ta på deg treningstøy du er redd for, slik at du kan la det ligge ved vekslingspunktet. Før pleide vi å si at den du veksler med tar med klærne dine, for det kan være greit å ha på seg noe etter endt løp. Man blir fort kald etter løping, og jeg har opplevd å løpe Holmenkollstafetten i sludd.

5. Gå eller jogg litt etter løpet 

Det er ikke dumt å tøye ut etter løpet, men vel så viktig er det å bevege seg. Sannsynligheten er stor for at du får melkesyre, for det går jo fort. Da er det viktig å gå eller jogge litt etterpå. Det bør gå av seg selv på YT Holmenkollstafetten, for det er jo lange avstander mellom etappene og målområdet.

Det er også viktig å berømme seg selv i etterkant. Samle laget til en sosial stund, noe jeg har inntrykk av er blitt ganske vanlig. For det skal være morsomt å delta i løp.

Relatert

Slik unngår du beinhinnebetennelse

Beinhinnebetennelse er en plage som rammer mange løpere. Ingrid Kristiansen forklarer her hva som kan være symptomer, hva som er lurt å gjøre dersom du får beinhinnebetennelse og hvordan du selv kan forebygge beinhinnebetennelse.

Tren ute selv om temperaturen faller

Under all utendørsaktivitet er det viktig at vi kler oss etter forholdene. Særlig viktig er dette i kulda for å forhindre store varmetap, som kan føre til lavere prestasjonsevne. Og det ønsker vi jo alle å unngå!

Testene som viser om treningen gir resultater

Er du nysgjerrig på hvordan det står til med formen? Enten du akkurat har startet å trene, er mosjonist eller eliteutøver kan du prøve disse testene for å kartlegge helsen din.